MEBIUS: KWINTET, KWARTET, LIEDEREN

Mebius: Kwintet voor 2 violen, altviool, cello en contrabas ‘String’; Liederen voor sopraan, viool en piano nr. 1-7 ‘Tussentijds’; Strijkkwartet ‘Stand easy’. Elisabeth Perry (v), Edwin Blankenstijn (v), Dana Mihailescu (v), Frank Brakkee (va), David Marks (va), Sebastiaan van Eck vc), Edward Mebius (cb), Annette de Rozario (s), Michelle Mares (p). Muziekcentrum van de omroep MCO 2006001 (58’20”). 2005

De in 1954 geboren Edward Mebius (1954) begon zijn muzikale leven als basgitarist in een hard-rock band, maar vond de contrabas interessanter en studeerde met dat instrument eerst in Hilversum en daarna in Amsterdam. Na zijn afstuderen veroverde hij een plaatsje in de bassectie van het Radio filharmonisch orkest en in verschillende kamermuziekensembles.

Maar hij ging ook componeren en plaatste niet steeds zijn eigen instrument centraal. Dat blijkt uit zijn opgenomen Strijkkwartet dat de binaam ‘Stand easy’ meekreeg en uit de reeks van zeven liederen ’Tussentijds’ op teksten van Gerrit Kouwenaar. In het Kwintet horen we de componist zelf die in dit werk niet een bijrol bij het strijkkwartet heeft, maar een wezenlijk aandeel voor zichzelf opeist in een partij die een uitdaging is voor een profi.

Zowel het Kwintet als het Kwartet bevatten muziek in minimalistische zin met herhalingen die in forse schreden worden afgelegd en die tussendoor plaats bieden aan vrije melodiek en momenten vol - soms licht melancholieke - uitdrukkingskracht. DE combinatie van romantische klanken met ragtime is best een aantrekkelijke en de vertolkers maken er wat heel spannends van.

In de gevoelig door Annette de Rozario gezongen liederen, waarin de pianobegeleiding is aangevuld met warme vioolklanken, krijgt de luisteraar een heel geschakeerd stel gevoelens van luchtig en vrolijk tot droefgeestig voorgezet.