CD Recensies

MONIUSKO: HALKA, BIONDI

Moniusko: Halka. Tina Gorina (s., Halka), Monika Ledzion-Porczynska (s., Zofia), Matheus Pompeu (t., Jontek), Robert Gierlach (b., Janusz), Rafal Sweek (bs., Stolnik) met het Podlasie operakoor en Europa Galante o.l.v. Fabio Biondi. Narodowy Instytut Fryderyka Chopina NIFCCD 082/3 (2 cd’s, 1u., 58’29”). 2018

Buiten Polen leeft Stanislaw Moniusko (1819 - 1872) slecht voor dankzij twee van zijn ruim 20 opera ’s: Halka uit 1848 en Straszny Dwór (Spookhuis) uit 1864 (Kaspszyk, EMI 557.489-2), maar in Polen geldt hij als de belangrijkste negentiende eeuwse componist na Chopin en als grondlegger van de eigen operatraditie. Problemen waren er soms wel met de Tsaristische autoriteiten als die zijn muziek te nationalistisch vonden.

Halka is een jong meisje dat is verleid door Janusz die op het punt staat om zich te verloven met Zofia, de dochter van Stolnik. Hoewel Janusz wel toegeeft veel van Halka te houden, laat hij haar toch in de steek. Jontek die al langer een oogje op Halka heeft, waarschuwt haar voor de ontrouwe Janusz, maar desondanks houdt ze zich vast aan Janusz en maakt een scène bij hem thuis. Janusz probeert Jontek om te kopen om van Halka af te komen. Aan het begin van de vierde akte heeft Jontek een grote aria waarin hij zijn ressentimenten uit, maar wanneer Halka Zofia en Janusz voor het altaar ziet, beseft ze het onmogelijke van haar situatie. Eerst wil ze de kerk in brand steken, maar als ze gezang uit die kerk hoort, vergeeft ze Janusz, stort ze zichzelf in de rivier en verdrinkt.

Tina Gorina geeft fraai zingend een treffende invulling aan de titelrol en laat goed horen hoe ze zich geleidelijk realiseert dat ze is verraden en waarom ze tenslotte zelfmoord pleegt. Als Jontek maakt Matheus Pompeu duidelijk dat zijn waarschuwingen vergeefs zijn en Robert Gierlach is schurkachtig genoeg. Ook de andere rollen krijgen een goede invulling en Biondi begeleidt levendig.

Verder is sprake van een zaalopname van een concertante uitvoering in het Italiaans met begeleiding op ‘oude instrumenten’. Of men in Polen gelukkig is met dat Italiaans? Dat het Chopin instituut het sanctioneerde voor een opname met appreciatie betekenen.

Wie echt honderd procent Poolse uitvoeringen zoekt, vindt die bij Jerzy Semkov (Chant du monde LDC 278889/90) en Robert Stanowski (CPO 999.032-2). Er is ook een mooie Poolse uitvoering van Ewa Michnik op dvd (DUX 9538).