Martinsson: Into eternity. Opening sounds op. 94; Ich denke dein op. 100; Tour de force op. 95; Into eternity op. 103. Lisa Larsson (s) met het Malmö symfonie orkest o.l.v. Paul Mägi. BIS SACD 2323 (66’44”). 2017
Kort hiervoor maakte Lisa Larsson al een aan Rolf Martinsson (1956) gewijde cd met Garden of devotion, In memoriam, Naar de schaduw van een werkelijkheid en Landscape (Challenge CC 72754) op teksten van Tagore en Emily Dickinson, nu vervolgt ze met de liederencycli ‘Ich denke dein’ met de delen ‘Nähe des Geliebten’, ‘Liebes-Lied’, ‘Blaue Hortensie’, ‘Die Liebende schreibt’ en ‘Mondnacht’ en het afzonderlijke ‘Into eternity’.
In de in Nederland niet onbekende sopraan heeft hij kennelijk een inspiratiebron gevonden. Eerder maakte ze Bachopnamen met Ton Koopman en legde ze Mahler 4 en stukken van Berlioz met het Gelders orkest vast.
Ditmaal dienden Goethe, Rilke en Eichendorff met de teksten voor Ich denke dein dat in 2014 in Amsterdam in premiere ging en de Zweedse Karin Boye voor het luid en dramatisch beginnende symfonisch gedicht Into eternity dat in het tweede gedeelte overgaat in een orkestlied. Tijdens het compositieproces werkten zangeres en componist samen zodat we mogen aannemen dat het resultaat tot beider tevredenheid tot stand kwam.
Eigenlijk als een soort ouverture is het orkestwerk Opening sounds als tussenspel geplaatst, net als Tour de force.
Van heel persoonlijke muziek is hier sprake, muziek wars van avant-garde uitspattingen, maar buigzaam en zinnelijk, getuigend van veel engagement en behoorlijk kunnen.