Mozart: Harmoniemusik voor strijktrio uit La Clemenza di Tito KV. 621 (bew. Ulf-Guido Schäfer); Divertimenti KV. 439b nr. 1-3 (ed. Ulf-Guido Schäfer). Trio Roseau. MDG MDG 903-2095-6 (62’42”). 2018
Onder de houtblazers vormen hobo, klarinet en fagot als trio met rietblaasonstrumenten een speciale combinatie die de afgelopen eeuw vooral in Frankrijk componisten als Bozza, Koechlin, Ibert Tansman, Milhaud, Roussel, Maurice Franck, Dubois en Jacques Leclair aanspoorde om muziek voor zo’n trio d’anches te componeren. Er zijn ensembles als Trio d’anches Cologne, de Monte Carlo en Georges Auric die zich daarop toelegden.
Het Trio Roseau dat bestaat uit Rachel Frost (h), Ulf-Guido Schäfer (kl) en Maite Refardt (fag) richt daarin op een verder verleden. Jammer genoeg heeft Mozart (in tegenstelling tot Beethoven) geen werk voor deze instrumentencombinatie geschreven, zodat het Trio Roseau was aangewezen op bewerkingen van de klarinettist van het ensemble van drie van de vijf Divertimenti (Serenades) KV. 439b die in 1783 oorspronkelijk voor 2 klarinetten (bassethoorns) en fagot waren gedacht. Van het origineel lijken geen opnamen te bestaan. Wel zijn er versies voor 3 bassethoorns van het Trio Ébène (Cascavelle VEL 3038) en het Trio di bassetto (K 617 072).
De deeltjes uit La clemenza di Tito zijn: ‘Ouverture’, ‘Ah perdona al primo affetto’, ‘Deh, se piacer mi vuoi’, ’Torna di Tito a lato’, ‘Come ti piace, imponi’, ’Non più di fiori’.
Op heel bekoorlijke manier weet het trio de charmante, sierlijke serenadekarakter van deze muziek naar voren te brengen en laat daarbij ook horen hoe de componist vooral erg gesteld was op de klarinet. Een heel mooie opname uit het Konzerthaus van de abdij Marienmünster is de kroon op het werk.