Montero: Pianoconcert nr. 1 ‘Latijns’; Ravel: Pianoconcert in G M. 109. Gabriela Montero met het Orkest van de Amerika’s o.l.v. Carlos Miguel Prieto. Orchid Classics ORC 100104 (51’57”). 2017
Veel muziekliefhebbers zullen zich de in 1970 geboren Venezulaanse pianiste Gabriela Monter herinneren uit de tijd dat ze met Sergio Tiempo recitals gaf. Intussen is ze tegen de veertig, human rights activiste en moeder van twee dochters. In de loop der tijd ging ze niet alleen recreatief, vaak in programma’s met improvisaties, maar ook creatief aan de slag. Dat leidde in 2010 bijvoorbeeld tot haar cd Solatino met werken van Lecuona, Estevez, Ginastera, Nazareth, Carreño, Moreira en van haar zelf (EMI 641.144-2). Haar ’Sonando contigo’ daarop bezit een vocale kwaliteit.
Ze schreef o.a. een Ballade voor piano en strijkers en in Ex patria uit 2011 (Orchid Classics ORC 100047) herdacht ze in de vorm van een elegische fantasie voor piano en orkest met een Russisch karakter de 19.336 moordslachtoffers die dat jaar in haar land waren te betreuren.
In haar Pianoconcert nr. 1 verbindt ze de klassieke concertvorm met de Latijn-amerikaanse ziel. Het driedelige werk is heel veelzijdig met muziek waarin culturen met elkaar versmelten of op elkaar botsen, maar in elk geval ook tot nieuwe kunstvormen leiden.
Zo komen we bij haar de ritmen van Mambo, Milonga, Salsa, Pyrarillo en Tango en zwevende melodieën en pregnante ritmes tegen. Dat verklaart de titel ‘Latin’ concert.
Ze koppelde haar werk aan het Pianoconcert in G van Ravel uit 1931 waarin ook hij ritmische en harmonische elementen uit de jazz verbond met zijn eigen Franse idioom.
Begeleid door het Panamerikaanse orkest o.l.v. de Mexicaan Carlos Miguel Prieto zorgt Montero voor heel virtuoos, spontaan spel dat getuigt van veel intelligentie en passie.
Daarom kan ze het in het concert van Ravel goed opnemen tegen Argerich (DG 447.438-2), Michelangeli (Warner 7432-567.258-2), Grimaud (Erato 0630-19571-2) en Vinnitskaya (Naïve V 5238).