Marin: Nocturne voor harp en strijkkwartet op. 14; Deux trios sur des thèmes de Mozart; Nouvelle grande sonate op. 31. Rachel Talitman (hrp), Benjamin Braude (v), Myriam Czaja (v), Nathan Braude (va) en Gilad Kaplanski (vc). Harp & Company 5051-2 (71’03”). 2007
Marie Martin Marcel, Vicomte de Marin (1769 - 1861) was een van de grondleggers van de Franse harpschool; Hij moest tijdens en direct na de Franse Revolutie zijn land verlaten, ging tijdelijk naar Engeland, zijn bezittingen werden geconfisceerd, keerde terug naar Frankrijk, kreeg zijn bezittingen terug en was autodidact.
Wat opvalt is dat hij nauwelijks voor harpsolo schreef, maar de harp liefst liet vergezellen door een strijkkwartet. De Nocturne begint als een dromerige barcarolle, het menuet herinnert aan Händels op. 4/6 en het afsluitende rondo is heel virtuoos.
Het eerste van beide Trio’s is gebaseerd op Mozarts andante uit Mozarts Kwintet voor piano en blazers KV. 452 en het bekende alla Turca uit Pianosonate nr. 11 KV. 33. Aardig keuze voor vlotte muziek. Het tweede Trio gaat uit van het langzame deel uit Mozarts Pianotrio KV. 254 en biedt kostelijke muziek.
In de veeleisende Grande sonate horen we de harp alleen in volle glorie want Rachel Talitman zorgt voor een begerenswaardig mooie uitvoering. Ook in de eerdere werken trouwens en de strijkers tonen zich heel dienstbaar.