Moesorgsky: Liederen en romances. Nacht; Paddestoelen verzamelen; Verlangen; Liefste Sasvishna; Hebreeuws lied; Vertel me waarom; O meisje; Een visie; Waar ben je kleine ster?; Zonloos nr. 1-6; Liederen en dansen des doods nr. 1-4. Katherine Broderick (s) en Sergey Rybin (p). Stone 5060192780581 (58’03”). 2014
Waar het om de liederen van Moesorgsky gaat, zijn we doorgaans aangewezen op zware Slavische baritons en bassen, ooit begonnen bij Boris Christoff (EMI 763.025-2) met name in de Liederen en dansen des doods en eigenlijk alleen de cyclus Zonloos is specifiek voor moederlijke sopranen als Galina Visnevskaya (EMI 365,008-2), Irmgard Seefried (DG 437.348-2), en Marjana Lipovsek (Sony SK 66858) omdat die zich in de Kinderkamer afspeelt.
Met de sopraan Galina Vishnevskaya als lichtend voorbeeld begeeft nu ook de Britse sopraan Katherine Broderick die gewend is zware rollen te zingen in opera’s van Wagner en Richard Strauss op dit gebied. Ze begint haar recital met acht op zichzelf staande liederen met als bijzonderheden vooral het mooie ‘Verlangen’, het geestige ‘Paddestoelen verzamelen’, het tere ‘Waar ben je, kleine ster’ en het gevoelige ‘Hebreeuws lied’ voordat ze deze laat volgen door de zes overpeinzende, introverte liederen uit de Zonloos cyclus. Broderick zingt ze mooi genuanceerd in een sfeer van berusting, maar zorgt wel voor het nodige contrast.
De Liederen en dansen des doods vormen een zwaardere kluif, maar ook hier overtuigt de zangeres in hoge mate met goede karaktertekeningen van de ironische ‘Serenade’, de hypnotiserende ‘Trepak’, het koerende ‘Wiegenlied’ en de brute ‘Veldmaarschalk’.
Er is wat voor te zeggen om nu eens nuancering en expressie te laten overheersen ten opzichte van stoere dramatische kracht en dat met een heldere toon en een duidelijke uitspraak van het Russisch te combineren.
De vloeiende en idiomatische begeleidingen van Sergey Rybin dragen veel bij aan het welslagen van deze fijne, aangenaam warm klinkende opname.