CD Recensies

MAYER, E.: DIVERSE WERKEN

Mayer, E.: Symfonie nr. 4 in b; Pianoconcert in B; Strijkkwarter in g; Pianosonate in d; Wals ’Tonwellen’; Marcia in A. Ewa Kupiec (p), Yang Tai (p), Klenke kwartet, NeuBrandeburger Philharmonie o.l.v. Stefan Malzew. Capriccio C 5339 (2 cd’s, 2u., 11’21”). 2012-2017

Mayer, E.: Symfonie nr. 5 in f; Mendelssohn, F.: Hero und Leander; Le Beau: Pianoconcert in d op. 37. Maacha Deubner (s) en Katia Tchemberdji (p) met de Kammersymphonie Berlin o.l.v. Jürgen Bruns. Dreyer Gaido CD 21015 (71’43”). 2001 

Het is nog niet eens zolang geleden dat we maar twee Duitse negentiende eeuwse componistes kenden: Clara Schumann en Fanny Henselt, geboren Mendelssohn (1805 - 1847). Voeg daar dankzij deze opgravingen maar Emilie Mayer (1812 - 1883) en Luise Adolpha le Beau (1850 - 1927) aan toe. De Françaises Cécile Chaminade en Louise Farrenc ondergingen het gelijke lot.

Emilie Mayer begon al op jonge leeftijd muziek te schrijven, reisde veel, had  les van Carl Loewe en werd na de dood van haar vader vermogend genoeg om zich geheel te kunnen ontplooien. Na haar dood kwam de Pruisische Staatsbibliotheek in het bezit van haar bijna honderd werken, waarvan acht Symfonieën en veel kamermuziek.

Haar stijl is nog stevig geworteld in het begin van de negentiende eeuw en dus wat regressief. Maar daar is niets op tegen, want je kunt slechtere voorbeelden kiezen dan Beethoven, Schubert en Mendelssohn. Evenmin valt te ontkennen dat ze best een eigen stem had en voor al ook grote melodische gaven. De hier opgenomen werken hebben impact en vormen plezierig materiaal om eens buiten de gebaande paden naar te luisteren. De snelle delen hebben vaart, de langzame klinken wat Schubertiaans.

Terloops leren we ook een mooi Pianoconcert van Le Beau en een onbekende compositie van Fanny Mendelssohn, de dramatische zangscène Hero und Leander voor sopraan en orkest uit 1832 kennen.

 

Omdat alle bij dit tweetal opnamen betrokken musici met veel kunnen en een groot engagement aan de slag gingen, ontstond een zeer representatief beeld van de diverse werken. De componistes hebben dat eindelijk verdiend.