Mont, Du: Musique à Versailles. ‘Allemande grave’ in d; ‘Litanies de la Vierge’; ‘Symphonia à 3’ in g; ‘Allemanda’ à 3 in g; ‘Dialogue angeii et peccatoris’; ‘Allemande’ in A; ‘Pavane’ à 3 in d; ‘Sarabande’ à 3 in d; ‘In lectulo meo’; ‘Allemande sur les Anches’; ‘In te Domine’ à 3; ‘Dialogus de anima’; ‘Pavane’ in d. Les talens lyriques o.l.v. Christophe Rousset. Virgin 61531 (72’31”). 1998
Henry du Mont (1610 -1684) had als componist en organist een belangrijke functie aan het Franse hof tussen 1650 en 1675. Hij werd vooral bekend met zijn genre van Grand motet, maar op deze cd maken we kennis met kleinschaliger werken waarin hij Italiaanse invloeden als de basso continuo en een vloeiende vocale eenstemmigheid introduceerde.
In dit programma van Rousset worden Motetten voor solo en continuo op aardige wijze gemengd met enige instrumentale werken. Met als resultaat een soort gewijd concert vol afwisseling. De zangers en instrumentalisten van Les talens lyriques zijn goed op deze expressieve taak voorbereid en berekend.
De meeste serieuze Motetten zijn in dialoogvorm en laten horen hoe Du Mont ze van een dramatische lading voorziet, maar ook van dansante tussenspelen voorziet. Een mooi voorbeeld is Dialogus de anima (dialoog van de ziel) voor vijf zangers waarin God toornig een zondaar toespreekt en het vijftal tot slot een fraai koor zingen. In het echomotet Lectuo meo zingt Sandrine Piau een heel mooi duet met zichzelf. Ook een hoogtepunt is het serene vijfstemmige Litanies à la vierge.
De stukken voor strijkers zijn wat extroverter en in de werken voor orgel- en klavecimbelsolo klinkt Roussets spel alert, helder en vrij nadrukkelijk. Het orgel is in tertsen gestemd wat invloed heeft op de kleuring.
Voor deze opname zaten de zangers en de instrumentalisten op de orgelgalerij. Het geheel wekt qua muziek en interpretatie grote bewondering.