CD Recensies

MOZART: SYMFONIEËN NR. 1, 4, 5, IN F, IN G; CONTRADANSEN

Mozart: Symfonieën nr. 1 in Es KV. 16, 4 in D KV. 19, 5 in Bes KV. 22, in F KV. Anh. 223/19a en in G KV. Anh. 221/45a; Contradansen nr. 1-5 KV. 609. Freiburgs barokorkest o.l.v. Gottfried von der Goltz. Aparté AP 215 (64’52"). 2019

Normaal gesproken schrijven achtjarigen nog geen symfonieën. Tenzij hun naam Mozart is. Zijn Symfonie nr. 1 uit 1764/5 is een kort miniatuur  juweeltje in drie delen. Aan Symfonie nr. 5 kleeft een bijzonder verhaal. Dat werkje werd gedurende een reis door Europa tijdens een tyfusepidemie in december in Den Haag geschreven en klonk voor het eerst in januari daarop in Amsterdam.

Mozart volgt hier nog het model van Johann Christian Bach en Karl Friedrich Abel en zorgde voor een soort driedelige ouverture met een licht Italiaanse inslag. Het eerste deel is het eenvoudigste van de drie met een paar contrasterende melodieën en wat rudimentair contrapunt. Maar in dynamisch opzicht gaat Mozart verder dan de voorgaande barokcomponisten. Het middendeel is een licht klaaglijk andante met opnieuw vrij grote contrasten die toekomstgericht zijn. De erg korte finale heeft ook al iets van de latere Mozart.

Zo ongeveer gaat het ook in de andere Symfonietjes. De vijf Contradansen voor violen, bas, fluit en pauken zijn van veel later, uit 1791. Al luisterend naar die vroege werken worden we herinnerd aan wat vader Leopold Mozart zei over zijn jonge zoon: ‘…. mijn jongen….. weet als achtjarige alles dat van een man van veertig kan worden verwacht .... wie dat niet hoort en inziet kan dat niet geloven’. Inderdaad!

Het is mooi dat deze prille werken hier door een ensemble met oude instrumenten worden uitgevoerd. Leg daar ter vergelijking maar eens de opnamen van de volledige symfonieën van Karl Böhm (DG 427.241-2) naast ter vergelijking.