Morley: Ayres & madrigals. ‘Arise, awake, awake’, ‘Besides a fountain’, ‘No, no, Nigella’, ‘Singing alone’, ‘With my love my life wat nestled’, ‘O mistress mine’, ‘Stay, heart, runne not so fast’, ‘Fyre and lightning from heaven’, ‘Phillis, I faine would die now’, ‘Hard by a crystal fountain’, ‘In every place’, ‘O griefe, even on the bud’, ‘Absence, hear thou mu protestation’, ‘Deep lamenting, grief bewraying’, ‘Sleepe slumbering eyes’, ‘Harke! Alleluia cheerely’. The consort of musicke o.l.v. Anthony Rooley. Oiseau Lyre 436.862-2, Decca 476.1971 (49’19”). 1982
Over Thomas Morley (1557 - 1602) is ondanks zijn roem als componist weinig bekend. Hij werd rond 1557 geboren, opgevoed in Oxford waar hij in 1588 een B,mus graad verwierf en intussen in 1583 al koorleider in Norwich was. In 1591 treffen we hem als organist van de Londense St. Pauls kathedraal en werd hij het jaar daarop Gentleman of the Chapel Royal.
Hij studeerde bij Byrd en componeerde muziek voor de kerk, voor verschillende consorts, voor toetsinstrument en vocale werken. Verder werd hij gerespecteerd om zijn verhandeling ‘A plaine and easie introduction to practical musicke’.
Als er in die tijd een volmaakte muziekvorm was, dan was dat wel het madrigaal, zelfs het Engelse. De naar Italiaans model gevormde canzonettes en balletti zijn luchtiger van aard. En een van de beste groepen om die te vertolken was Rooley’s quasi solistische The consort of musicke, waarvan onder andere de sopraan Emma Kirkbiydeel uitmaakt.
Tot de hoogtepunten behoren ‘Deep lamenting, grief bewraying’ en ‘Sleepe slumbering eyes’; ‘O mistress mine’ is onverwacht voorlijk.
Deze opname mag dan wel van vroege cd origine zijn, hij klinkt nog bijzonder fris.