CD Recensies

MARAIS: BADINAGES

Marais: Badinages. ‘Prélude nr. 8’, ‘Allemande de la familiaire’, ‘Boutade’, ’Gavotte La favorite’, ‘La petite brillante’, ‘Rondeau Le gracieux’, ‘Le badinage’, ‘Caprice ou sonate’, ’Le bicayenne’, ‘La feste champêtre’, ‘L’arabesque’, ‘Prélude nr. 1’, ’Allemande’ nr. 2’, ‘La Mignonne’, ‘Caprice’, ‘Menuet’, ’Gigue La petite’, ‘Rondeau’  uit Pièces de viole, boek 4; ’Chaconne et rondeau’, ‘Les voix humaines’ uit Pièces de viole boek 2. Mélisande Corriveau (vdg) en Eric Milnes (kl). ATMA ACD 22785 (56’05”). 2019

De grote componist en gambist Marin Marais (1656 - 1728) consolideerde de belangen en de techniek van voorgangers als Demanchy, Rousseau en Sainte-Colombe. Deze laatste gaf Marais ook les. Zijn Duitse collega Johann Gottlieb Walther had groot respect voor Marais: ‘… een weergaloze gambaspeler uit Parijs wiens werken in heel Europa bekend zijn.’

Net als Couperin was hij een voortreffelijke miniaturist en gaf hij veel van deze stukken verleidelijke titels; hij gebruikte ook vaak dansvormen.  

Uit Marais’ rijke oeuvre aan Pièces de viole koos Mélisande Corriveau twintig deeltjes, die op twee uit Boek 2 na alle uit Boek 4 komen en als totaal een paar mooie Suites vormen. Een goede vertolking vereist niet alleen een gedegen kennis van de vele stilistische eisen van de Franse barok, maar ook een beheersing van de retoriek, die soms op het dramatische af is. Gelukkig bezit Mélisande Corriveau die eigenschappen in overvloed.

Met de donkere en licht gesluierde stem van haar instrument biedt die toch een verrassend palet aan kleuren en nuancen en deze rijkdom aan klanken wordt ten volle benut door Corriveau en haar begeleider Eric Milnes.