Medtner: Incantation. Liederen 1. Romances op. 3 nr. 1-3; Gedichten op. 13 nr. 1 en 2; Gedichten op. 24 nr. 1-8; Gedichten op. 28 nr. 1-7; Gedichten naar Poesjkin op. 29 nr. 1-7. Ekaterina Levental (ms) en Frank Peters (p). Brilliant Classics 96056 (72’20”). 2019
In 2017 namen Ekaterina Siurina, Justina Gringyté, Oleksiy Palchykov, Robin Trirschler, Rodion Pogossov, Nikolay Didenko met pianist Iain Burnside op 2 cd’s een keuze uit de 107 liederen van Nikolai Medtner (1880 - 1951) op (Delphian DCD 34177).
In haar eentje gaat de Oezbeeks/Nederlandse mezzo Ekaterina Levental nu een flinke stap verder met dit begin van een volledige opname. Geboren in een gezin dat zowel welvarend als cultureel geïnteresseerd was, betekende dat Medtner sterk doordringen was van het intellectualisme van zijn tijd.
Medtner was een tijdgenoot van Rachmaninov, beiden raakten bevriend en Rachmaninov steunde hem waar nodig, maar hij heeft met zijn pianowerken en liederen nooit die populariteit bereikt, omdat zijn muziek een reputatie had moeilijk en ontoegankelijk te zijn. Ten onrechte, want die muziek is vaak complex en de melodiek is dikwijls niet al te voor de hand liggend. Maar wie bereid is de liederen op hun eigen termen te benaderen, zal gauw hun schoonheid ervaren.
Met zijn Russisch/Duitse wortels waren in de literatuur vooral Poesjkin en Goethe zijn helden. Later in deze serie komen de vele Goetheliederen aan de orde.
In muzikaal opzicht is wel sprake van wat paradoxen. Aan de ene kant was Medtner nogal conservatief, aan de andere kant stond hij open voor tal van modernistische aspecten.
Als pianist was hij een gigant en daaruit vloeit voort dat hij het de be begeleider van deze liederen niet makkelijk maakt. Maar vaak is hij ook het welsprekendst waneer hij op zijn eenvoudigst is.
Het is de grote verdienste van Ekaterina Levental dat ze Medtners compositorische stem met veel finesse en goed gedoseerde - soms heftige - emoties zo’n uniek karakter en veel charme plus allure geeft.