MORLACCHI: TEBALDO E ISOLINA

Morlacchi: Tebaldo e Isolina. Anicio Zorzi Giustiniani (t., Boemondo), Laura Polverelli (ms., Tebaldo), Raúl Baglietto (b., Ermanno), Gheorghe Vlad (t., Geroldo), Sandra Pastrana (s., Isolina), Annalisa d’Agosto (s., Clemenza) met het Camerata Bachkoor Poznan en de Virtuosi Brunensis o.l.v. Antonino Fogliani. Naxos 8.660471/2 (2 cd’s, 2u., 22’58”). 2014

Dat het lot van de een kan heel anders zijn dat van de ander is een waarheid als een koe. Het geldt ook als we even naar Giacomo Rossini en Francesco Morlacchi (1784 - 1841) kijken. Beiden begonnen hun operaloopbaan ongeveer tegelijk in 1822, maar terwijl Rossini beroemd werd en bleef, werd Morlacchi na zijn dood snel vergeten. Dat komt ook omdat hij - geboren in Perugia - directeur werd van de opera in Dresden en zich niet geheel kon wijden aan het componeren. Helaas werd hij toen al beschouwd als een van de poetae minores, wiens werken het nageslacht niet zullen bereiken.

Van de zeven opera’s die hij schreef, werden allen twee andere - Gianni di Parigi en Colombo - gepubliceerd.

Hij maakte nog wel tournees door Italië en bij een van die gelegenheden   nam hij zijn opera in 2 aktes op een libretto van Gaetano Rossi Tebaldo e Isolina (een soort Romeo en Julia verhaal rond de families Boemondo en Ermanno dat met verzoening eindigt) in een bekorte versie mee naar Venetië, nadat in 1823 de Duitse première in Leipzig had plaatsgevonden.

Later, in 1825, herzag hij het werk voor Dresden door o.a. vier aria’s in ere te herstellen en voor andere aanvullingen en wijzigingen te zorgen om het werk een betere structuur te verlenen. Daardoor veranderde het werk van een melodramma eroico in een melodramma romantico. Het is gelukkig die Dresdense versie die hier wordt uitgevoerd.

Het is de verdienste van de homogene, gelukkig dominerend Italiaanse bezetting dat in deze eerste opname van het werk alle zorg en aandacht is besteed aan een vertolking in de beste bel canto traditie. Glansrollen zijn vooral weggelegd voor de beide hoofdrolspelers, Laura Poverelli en Sandra Pastrana. Maar ook Annalisa d’Agosto valt positief op in haar kleine bijrol en de overigen presteren bovennormaal. De Poolse begeleiders dragen enthousiast het hunne bij aan het welslagen.