Mayr: Tobiae matrimonium. Judith Spieser (s., Raguel, de vader), Margriet Buchberger (s., Anna, Raguels vrouw), Cornelia Horak (s., Sara, hun dochter), Stefanie Irányi (ms., Tobias) en Susanne Bernhard (ms., aartsengel Raphael) met het Simon Mayr koor en -Ensemble o.l.v. Franz Hauk. Naxos 8.570752/3 (2 cd’s, 1u., 35’19”). 2007
In de buurt van de Ponte dei Soccorso brug in Venetië staat de in 1518 naar architectuur van Francesco Contin gebouwde San Raffaelle Arcangelo kerk. Daarin bevinden zich op de orgelgalerij van een instrument uit 1750 vijf schilderingen van Giannantonio Guardi die het verhaal van Tobias illustreren. In het oratorium Tobiae matrimonium (het huwelijk van Tobias) concentreert Simon Mayr (1763 - 1845) in 1794 net als Haydn in zijn oratorium op het laatste gedeelte van de in de Bijbel opgenomen ‘Apocriefe geschriften’ opgenomen boek Tobias, waarin deze na allerlei avonturen te hebben beleefd tenslotte naar huis terugkeert om zijn vader te verzorgen en, geholpen door aartsengel Raphael, op wonderbaarlijke wijze van diens blindheid te genezen, maar gaat ook over zijn huwelijk met Sara, de dochter van Raguel en Anna uit Ecbatana.
Het libretto van het 39 deeltjes tellende werk is van Giusppe Maria Foppa en Mayr schreef daar heel levendige en beeldende muziek met heel fraaie melodieën in bijna operastijl bij, enigszins herinnerend aan Cimarosa en Paisiello. Opvallend is wel, dat daarvoor louter vrouwenstemmen worden gebruikt.
De uitvoering is toevertrouwd aan specialisten in dit idioom en kan dan ook niet anders dan geslaagd worden genoemd. Het is nog wel aardig om dit oratorium te vergelijken met dat van Haydn (Spering op Naxos 8.570300/2).