Monteverdi: Scherzi musicali. Maria Cristina Kiehr (s), Stephen MacLeod (b) met Concerto Soave o.l.v. Jean-Marc Aymes, Harmonia Mundi HMJC 90.1855 (72’39”). 2004
Monteverdi: Scherzi musicali. Anna Prohaska (s) Magdalena Kozená (ms), Jakob Pilgram (t), Michael Feyfar (t), Luca Tittoro (bs) met het La Cetra barokorkest, Bazel o.l.v. Andrea Marcon. Archiv 479.4585 (77’04”). 2014
Monteverdi: Scherzi musicali. Patrizia Vaccari (s), Roberta Giua (s) en Antonio Abete (bs) met Concerto della Dame di Ferrara o.l.v. Sergio Vartolo. Naxos 8.553317 (69’50”). 1995
Behalve zijn bekende zeven banden met Madrigalen, de Madrigali guerrieri et amorosi en de Madrigali spirituali componeerde Monteverdi wat minder ambitieus nog in allerlei andere vocale genres - canzonette, arie of scherzi - bijvoorbeeld waaruit op deze cd’s selecties zijn gemaakt. De eerste verzameling is uit 158 toen Monteverdi pas zeventien was, de overige zijn uit 1607 en 1632. Op Harmonia Mundi treffen we 20 aan, op Archiv 12 en op Naxos 18 met wat onvermijdelijke overlappingen.
Deze composities onderscheiden zich enigszins van de Madrigalen omdat ze voortkomen uit het genre van de canzonetta en de villanella, de minder serieuze zusjes van de Madrigalen. Het is opvallend dat Monteverdi zich hiermee inliet. Meestal gaat het over de liefde en de mooie natuur in strofische vorm. Het materiaal is geschreven voor drie stemmen (2 sopranen en een bas), begeleid door b.c. en het werd uitgegeven door Monteverdi’s broer Giulio Cesare.
Alle drie de opnamen geven een goed beeld van de muziek en bevatten mooie verklankingen, maar de Archiv uitgave heeft kwalitatief een streepje voor, die van Naxos kwantitatief.