Kate Moore: Stories for ocean shell. ‘Whoever you are come forth’ uit The open road (versie solocello); Stories for ocean shell; Velvet; Dolorosa; Homage to my boots; Broken rosary. Ashley Bathgate (vc) en Lawson White (computer, gitaar). Cantaloupe CA 21118 (51’44”). 2016
Sinds de Australische componiste Kate Moore in Nederland is neemt haar loopbaan een hoge vlucht, die wordt gestimuleerd door kruisbevruchtende uitvoerenden als Amsterdam Sinfonietta, de pianiste Saskia Lankhoorn, Slagwerk Den Haag, het Amsterdams Cello octet.
Voor haar debuut bij Cantaloupe kwam ze terecht bij celliste Ashley Bathgate met wie ze al sinds 2009 samenwerkt sinds ze met haar optrad bij het New Yorkse ensemble Bang on a Can en voor wie ze het zestal hier opgenomen werken schreef. In hoeverre we de titels van die gespeelde werken letterlijk moeten nemen, is de vraag.
Bij Stories for ocean shell gaat het niet eenvoudigweg om samen een poosje mooie schelpen zoeken op het strand, maar om wandelend over her strand, luisterend naar de brekende golven, schelpen met individuele vormen en kleuren te vinden en al miniatuur kunstwerken te zien. Met andere woorden om gedeelde ervaringen op te doen van even samen zijn op dezelfde plek en zien waar de ander vandaan komt. Zoals ze zelf zeggen: We’re both rebels from an intense background playing the cello, and we both wanted to break out, with the aim to create something new that we could call our own. So this project is about tapping into that vast energy around us.”
In de loop der jaren heeft Moore een aantal contemplatieve en spirituele werken voor solocello geschreven voor Bathgate en die krijgen we hier te horen in heel subtiele uitvoeringen van een qua sfeer bijzondere aard. In het laatste werk, Broken rosary, worden de figuraties à la Bach van de cello met een variatie aan elektronische geluiden en klanken van een gitaar met stalen snaren omgeven, verzorgd door Lawson White.
Het resultaat is een ontmoeting in klank van twee geesten met ieder een oorspronkelijke inbreng.