CD Recensies

MENDELSSOHN: PIANOKWARTETTEN NR. 1-4

Mendelssohn: Pianokwartetten nr. 1 in c op. 1, 2 in f op. 2 en 3 in b op. 3; Pianokwartet in d MWV.Q 10. Klimt pianokwartet. Brilliant Classics 95532 (2 cd’s, 1u. 38’23”). 2018
 
Wanneer Mendelssohn een Pianokwartet bedoelt, is dat letterlijk een kwartet voor piano, viool, altviool en cello. Deze vier werken waren in de periode van 1821 tot 1824 als 12- tot vijftienjarige zijn eerste composities. Het kwintet in d moest het nog zonder opusnummer doen, Pianokwartet nr. 1 was opgedragen aan de Poolse prins Antoni Radziwill. 
De werken ademen de sfeer van Mozarts beide Pianokwartetten, maar doen een wat groter beroep op de virtuositeit van de vertolkers van wie wordt verwacht dat ze jeugdig briljant spelen en de aardige melodieën mooi vorm kunnen geven. De langzame delen hebben its van zijn ’Lieder ohne Worte’, de snelle van de ‘Midzomernachtsdroom muziek’, maar hij was in deze vierdelige composities nog op zoek naar een eigen stem.
Het Pianokwartet in d MWV.Q 10 is een nog vroeger werk. Mendelssohn vond het niet geschikt voor publicatie, maar het is bij alle bondigheid spiritueel genoeg op een plaatsje te verdienen naast het overige drietal.
Van nr. 1-3 bestaat al een opname die aan één cd genoeg heeft met het Domus kwartet (Virgin 791.183-2).
Maar het is natuurlijk ook nuttig om ze voor het eerst bij elkaar te hebben, al kost dit een schijfje extra. Het Italiaanse Klimt kwartet, dat bestaat uit pianist Matteo Fossi en de strijkers Duccio Ceccanti (v), Edoardo Rosandini  (v) en Alice Gabbiani (vc) weet heel goed hoe deze vlotte, maar ook redelijk veeleisende werken gevuld moeten worden met fraaie melodiek, spiritueel karakter en sprekende lyriek. Hoogtepunten zijn het scherzo uit nr. 1 en het intermezzo uit nr. 2. De momenten waarop Mendelssohn feller argumenteert, zijn helder gearticuleerd. Daarnaast schuilt ook veel charme in deze prachtige werken.