CD Recensies

MIYOSHI: MARIMBAWERKEN

Miyoshi: Conversation; Torse III; Ripple; Concert voor marimba en orkest; Prélude études nr. 1-6. Kuniko Kato met het Schots ensemble. Linn CKD 596 (61’32”). 2020
 
De Japanse componist Akira Miyoshi (1933 - 2013) was van huis uit pianist, maar ging compositie studeren aan het Parijs’ Conservatorium bij Challan en Gallois-Montbrun en werd daar beïnvloed door Dutilleux. In 1957 ging hij terug naar Japan om zich aan het componeren te wijden. Sinds 1958 wierp dat heel wat vruchten af op orkestraal gebied bij de muziek voor blazers, een root aandeel kamermuziekwerken voor heel verschillende bezettingen, de nodige pianowerken, gitaarcomposities en - logisch in een land met veel uitstekende slagwerkers - het nodige voor marimba. Marimbaspeelster Kunika koos daaruit de Suite Conversation uit 1962 met de delen ‘Tender talk’, ’So nice it was … repeatedly’, ‘Lingering chagrin’, ‘Again the hazy answer’ en ‘A lame excuse’.
Torse III uit 1965 bestaat uit ’These’. ‘Chant’, ‘Commentaire’, ’Synthese’. ‘Ripple’ uit 1991 is een andere, het Concert voor marimba en strijkorkest dateert uit 1969 en de Prelude études uit 2001 zijn het laatste marimbawerk van Miyoshi.
Kuniko Kato is een van de begaafdste marimbaspelers die o.a. aan het Rotterdams Conservatorium studeerde en ze bewees dat al op vijf eerdere cd’s met werken van Xenakis, Reich, Pärt en zelfs Bach. Niet alleen beschikt ze over de nodige virtuositeit, ze toont ook een goed inzicht in de gespeelde stukken en is een fijnzinnige, elegante en ja: expressieve - muzikante. Gelukkig huldigt ze een niet te percussieve stijl. Deze doet goed recht aan de interessante werken van haar inmiddels overleden landgenoot.