CD Recensies

MOZART: BETULIA LIBERATA

Mozart; Betulia liberata KV. 118. Sandrine Piau (s., Amital), Amanda Forsythe (s., Cabri, Carmi), Teresa Iervolino (a., Giuditta), Pablo Bemsch (t., Ozia) en Nahuel di Pierro (bs., Achior) met Accentus en Les talens lyriques o.l.v. Christophe Rousset. Aparté AP 235 (2 cd’s, 2u., 11’27’).
 
Het eerste oratorium van Mozart is deze Azione sacra in due parti uit 1771 op een libretto van Metastasio over het Bijbelverhaal van Judith en Holofernes. De Assyriërs slaan beleg op  voor de allegorische Joodse stad Bethulia en sluit de voedsel- en watertoevoer af waardoor de bevolking zou kunnen omkomen. Terwijl de prins van Betulia, Ozia en de geestelijke leiders overleg plegen over hoe nu verder, weet de moedige weduwe Judith te handelen. Ze dringt in het vijandelijke kamp door te dringen, weet het vertrouwen van de vijandelijke aanvoerder Holofernes te winnen, verleidt   hem en vervolgens brengt ze hem in zijn slaap ter dood. In 1913 werd over dit gegeven de film Judith of Bethulia gemaakt.
De opdracht tot dit werk werd n 1734 door keizer Karel VI gegeven en de eerste die er muziek bij schreef was Georg Reutter jr. Daarna volgde nog een dertigtal componisten waaronder Jommelli (1743), Holzbauer (1752), Gassmann (1772), Kozeluch (1780) en Schuster (1787).
Maar Mozart, die het werk in opdracht van Giuseppe Ximenes, de in Padua levende prins van Aragon schreef op de terugweg van zijn eerste reis naar  Italië, kwam met de interessantste en mooiste vorm naar stilistische voorbeelden van Leonardo Leo en Adolph Hasse.
Behalve Judith, de weduwe van Manasses ontmoeten we in dit werk Ozia, de prins van Bethulia, de edelvrouw Amital, Achial prins van de Ammonieten en Cabri en Carmi als volksleiders. Het heel geëngageerd spelende ensemble Les talens lyriques legt een dynamisch basis voor deze vertolking en de homogene bezetting, aangevoerd door een met zo licht mogelijke bravura zingende Pablo Bemsch als Ozias in deze veeleisende rol,  
Terese Iervolino als duister gesluierde en sensuele Giuditta, Nahuel di Pierro
als een diepzinnige Alchior en Sandrine Piau als een heldere Amital. Opvallend is ook de aanstekelijke vitaliteit van het Accent koor. 
Er zijn natuurlijk eerdere opnamen van dit werk: dat betreft o.a. Leopold Hager (Philips 422.5220-2), Peter Maag (Brilliant Classics 99977) en Michi Gaigg (Challenge CC 72590) en er is zelfs een dvd van met Christoph Poppen (DG 073.424-8). Maar de nieuwe versie moet tot een der beste worden gerekend. In 1913 werd over dit gegeven de film Judith of Bethulia gemaakt.