Messiaen: Préludes nr. 1-8; Pièce pour le tombeau de Paul Dukas; Fantaisie burlesque; Quatre études de rythme; Prélude. Chiara Cipelli. Piano Classics PCL 10200 (60’22”). 2019
De Italiaanse pianiste Chiara Cipelli begint haar Messiaen recital met de 8 Préludes van de 21-jarige componist uit 1928.Deze zijn voorzien van de titels ‘La colombe’. ‘Chant d’extase dans un paysage triste’, ‘Le nombre léger’, ‘Instants défunts’, ‘Les sons impalpables du rêve’, ‘Cloches d’angoisses et larmes d’adieu’, ‘Plainte calme’ en ‘Un reflet dan le vent..’ Deze spreken tot de verbeelding en verraden nog een sterke invloed van Debussy. In ‘La colombe’ bijvoorbeeld kan met in het hoge register een duif horen fladderen. Maar de rest heft zoals meestal bij Messiaen ook een religieuze achtergrond en wept een blik vooruit op latere werken, zoals de Vingt regards sur l’enfant Jésus.
‘Ile de de feu 1 en 2’ uit de Quatre études de rythme zijn opgedragen aan de Papoea’s op Nieuw Guinea en bezitten ‘alle haast gewelddadige heftigheid van de magische rituelen daar’.
Het gaat alles bijeen om muziek die om kristalhelder en analytisch pianospel met gulle contrasten, krachtige ritmen en veel gevoel vraagt. Niet alleen daarvoor zorgt Chiara Cipelli, ze zorgt ook voor een aantrekkelijke vrij felle kleurwerking, net zoals ze eerder deed in haar opname met pianowerken van Bettinelli (Brilliant Classics 95801).