CD Recensies

MAHLER: LIEDEREN, KARG

Mahler: Liederen. ‘Rheinlegendchen’, ‘Wer hat dies Liedlein erdacht’, ‘Verlorne Müh’, ‘Des Antonius von Padua Fischpredigt’, ‘Das irdische Leben’, ‘Wo die schönen Trompeten blasen’, ‘Das himmlische Leben’ uit Des Knaben Wunderhorn; ’Hans und Grete’, ‘Ablösung im Sommer’, ’Scheiden und meiden’, ‘Erinnerung’, ‘Phantasie aus Don Juan’, ’Nicht wiedersehen’, ‘Ich ging mit Lust durch einen grünen Wald’ uit Lieder und Gesänge; ‘Blicke mir nicht in die Lieder’, ‘Ich atmet’ einen linden Duft’, ‘Um Mitternacht, ‘Liebst du um Schönheit’, ’Ich bin der Welt abhanden gekommen’ uit Rückert Lieder. Christiane Karg (s) en Malcolm Martineau (p). Harmonia Mundi HMM 90.5338 (69’26”). 2019
 
De eerste kennismaking met Christiane Karg als liedzangeres dateert uit 2010 toen haar cd Verwandlung: Lieder eines Jahres met liederen van Richard Strauss, Clara en Robert Schumann, Gustav Mahler (Fruhlingsmorgen), Schubert, Mendelssohn, Wolf, Pfitzner, Zemlinksky, Brahms, Marx, Schreker, Berg, Reger, Eisler, Webern en Ligeti (Berlin Classics BC 001662-2) verscheen. Daarmee toonde ze haar veelzijdigheid.
Maar ze zong ook de sopraanpartij in Erwin Steins versie van Mahlers Symfonie nr. 4 (Orfeo C 925.161 B).
In 1902 hield Mahler zich bezig met de poëzie van Friedrich Rückert en de vijf liederen (naast het vijftal uit de Kindertotenlieder) behoren tot zijn intiemste uitingen. De dichterlijke thema’s draaien om de schoonheid van de natuur, de vrijheid van de verbeeldingskracht en de manier waarop iemands essentie aan uiterlijke prestaties en de werkelijkheid ontstijgt.
De verzameling bevat ‘Liebst du um Schönheit’, een liefdeslied voor zijn verloofde Alma Schindler, het theatrale ‘Um Mitternacht’,’ Blicke nicht in die Lieder’ en ‘Ich atmet einen linden Duft’. Hoewel die liederen lieftallig zijn, brengt het meesterwerk dat deze collectie is, dat gevoel zeker in ‘Ich bin der Welt abhanden gekommen’ naar een hoger niveau. Dergelijke kalme en tevreden ingekeerdheid is een muziektaal die alleen Mahler zich heeft eigen gemaakt.
Christiane Karg toont in deze en in de overige liederen een bijzondere combinatie van diep inzicht in de teksten en in de vocale aspecten. Elementen als vervoering, eerbied en introspectie welke deze liederen vereisen, worden hier heel mooi recht gedaan. Malcolm Martineau begeleidt naar vermogen.