CD Recensies

MICHÁNS: BURLESKE; RÉFLECTIONS E.A.

Micháns: Burleske; Minimal preludes nr. 1-3; In alta solitudine; Impromptu’s nr. 1-3; Réflexions nr. 1-5; L’ange maudit. Tjeerd Top (v) en Marieken Zandvliet (p). CMP 0101 (63’49”). 2001
 
Tjeerd Top en Marieken Zandvlet delen deze cd met werken van de sinds 1982 in Nederland levende Argentijnse componist Carlos Micháns (1950). Hij is geen politieke, maar een culturele vluchteling die in Utrecht nog wat aanvullende compositielessen nam bij Tristan Keuris en Hans Kox en uit zich bij voorkeur op minimalistische wijze en een voorkeur voor ostinati.
Op deze uitgave blijkt hij in een paar werken met een rijke en intrigerende mengeling van traditionele en hedendaagse stijlen een heel eigen geluid te laten horen. De beginmaten van de vioolsolo Burleske uit 1990 bezitten een fascinerende ritmiek en een dwingende kracht. Met stoere, felle streken vol dissonanten en ostinati produceert het instrument opzwepende klanken.
Micháns laat zich - niet onverwachts - ook inspireren door de tango en door Bartók. De rustige vijf Réflexions variëren op de Melodia uit diens Vioolsonate en in het duet L’ange maudit (2000) worden harmonie en brille fraai gecombineerd. In de drie Minimal preludes en In alta solitudine oftewel Vioolsonate nr. 2 uit 1986 valt veel van het voorafgaande samen.
Alle waardering voor de heel goede vertolkingen.