Mozart: Pianokwintet in Es KV. 452; Beethoven: Pianokwintet in Es op. 16. Jos van Immerseel met Octophorus. Accent ACC 10038 (51’15”). 1985
In een brief aan zijn vader van 10 april 1784 schreef Mozart over zijn Pianokwintet: ‘Ik beschouw dit als het beste werk dat ik heb geschreven’. Natuurlijk volgden later nog heel wat meer ‘beste werken’, maar dit kwintet is inderdaad een der mooiste kamermuziekwerken omdat de piano zo fraai mengt met de vier blazers. Enige jaren later, in 1796 refereert Beethoven in zijn kwintet duidelijk aan het werk van Mozart.
Het gaat in dit geval om een heruitgave van een in 1992 al verschenen opname Accent ACC 58538D die daarom zo interessant is, omdat er consequent door ‘oude muziek’ specialisten op relevante instrumenten wordt gespeeld. Zo speelt Van Immerseel op een door Albert en Chris Maene nagebouwde Weense fortepiano uit 1790. Octophorus bestaat uit Paul Dombrecht (h), Elmar Schmid (kl), Piet Dombrecht (hrn) en Danny Bond (fag). Namen die garant staan voor de zuivere oude muziekpraktijk. Alleen het Dialoghi ensemble (Harmonia Mundi HMM 90.5296) volgde hen met Cristina Esclavez als fortepianiste in 2015 op de historiserende tour. Maar de opname van Van Immerseel maakt een net wat frisser en levendiger indruk
Omdat de speelduur aan de korte kant is, wijs ik voor degenen die waar voor hun geld wensen nog even op de opname van Christian Ihle Hadland en de Oslo Kammerakademi (Lawo LWC 1187). Zij hadden in 2018 ook nog plaats voor het Pianokwintet in d op. 41 van Franz Danzi.