CD Recensies

MARTEAU: CAPRICES VOOR VIOOL EN PIANO

Marteau: Caprices voor viool en piano op. 25 nr. 1-24. Ingolf Turban en twaalf van zijn studenten met Tomoko Nishikawa (piano). Solo Musica SM 348 (2 cd’s, 2u., 20’39”). 2020
 
Henri Marteau (1874 - 1934) was een Franse violist-componist van Duits-Franse afkomst die vooral bekend werd door zijn optredens als violist. Hij schreef niet alleen werken met een prominente rol voor de viool, maar ook een cantate ‘La voix de Jeanne d’Arc’. Daarnaast wat concertante werken en vooral veel kamermuziek.
Daartoe behoren de 24 Caprices d'execution transcendante voor viool en piano, op. 25 uit 1919. Als componist-violist koos hij de uitgangspunten van Paganini en Rodolphe Kreutzer, maar liet zijn Capriccio’s voorzien van een pianobegeleiding den noemde ze à la Liszt ‘d’exécution transcendante’.
De deeltjes dragen titels als ‘Cakewalk’, ‘Ils sont en marche’, ‘Toccata américain’, ‘Impression d’automne’, ‘Au bord d’une source’, ‘Fileuse’, ‘Caprice viennois’, ‘Vergebliches Ständchen’, ‘Harlekin’ en ‘Der Sturm’.
De Duitse vioolvirtuoos Ingolf Turban geeft les aan de Musikhochschule in München en bedacht dat de uitvoering van deze miniaturen een leerzame opdracht was voor twaalf van zijn gevorderde studenten, namelijk Katharina Schmauder, Borni Song. Milna Wilke, Tassilo Probst, Sören Bindemann, Lilian Heere, Seika Koike, Johanna Rode, Kateryna Yemets, Mai Suzuki, Ronda Sophie Putz en Clara Shen die ieder twee deeltjes voor hun rekening nemen.
Dat lukt ze wonderwel en ze beleven hoorbaar genoegen aan de korte karakterstukken die van meer dan toegiftgehalte zijn.