Mozart: Pianoconcerten nr. 1 in F KV 37, 2 in Bes KV. 39, 3 in D KV. 40, 4 in G KV 41, 5 in D KV. 175, 6 in Bes KV. 238, in D KV. 107/1 (naar J.C. Bachs W. A2, in G KV. 107/2 (naar J.C. Bachs W. A3), in Es (naar J.C. Bachs W. A4), 7 in F KV 242 voor 3 piano’s ‘Lodron’, 8 in C KV 246 ‘Lützow’, 9 in Es KV. 271 ‘Jeunehomme’, 10 in Es KV 365 voor 2 piano’s (tevens versie 1782), 11 in F KV. 413, 12 in A KV. 414, 13 in KV. 415, 14 in Es KV 449, 15 in Bes KV. 450, 16 in D KV. 451, 17 in G KV. 453, 18 in Bes KV. 456, 19 in F KV. 459, 20 in d KV. 466, 21 in C KV. 467, 22 in Es KV. 482, 23 in A KV. 488, 24 in c KV 491, 25 in C KV. 503, 26 in D KV. 537 ‘Kroningsconcert' en 27 in Bes KV 595 (op. 17); Rondo’s in D KV. 382, in A KV. 386; Concertaria ‘Ch’io mi scordi di te’ KV. 505. Carolyn Sampson (s), Ronald Brautigam (fp), Alexei Lubimov (fp), Marie-Louise Hartmann (fp), Peter Hanson (fp) en Albert Brüggen (vc) met de Kölner Akademie o.l.v. Michael Alexander Willens en Haydn Sinfonietta Wenen o.l.v. Manfred Huss. BIS SACD 2544 (12 cd’s, 11u. 32’40”). 2006-2019
Ingrid Häbler, Ton Koopman, Alfred Brendel, Imogen Cooper, Katia en Marielle Labèque (Philips 422.507-2) waren tussen 1970 en 1989 mede van de eersten, gevolgd door Murray Perahia (Sony 82876.87230-2) die Mozarts 27 Pianoconcerten opnamen en die daarmee een heel waardevolle bijdrage leverden. Ook Daniel Barenboim deed op EMI een mooie duit in het zakje.
Maar Ronald Brautigam en zijn collega’s gaan in de eerder tussen 2010 en 2016 afzonderlijk verschenen en nu gebundelde opnamen een stap verder, door ook het dubbel- en tripelconcert, de beide concertrondo’s en een concertaria op te nemen. Daar is deels al aandacht aan geschonken in deze rubriek.
De reeks begon met de multiconcerten Wenen en werd daarna in Keulen voortgezet. Het mooie is dat deze werken Mozarts hele loopbaan omspannen, als elfjarige beginnend met de vier ‘pasticcio’ concerten uit 1767 en eindigend met nr. 27 dat hij in december 1791, een jaar voor zijn dood, voor het eerst uitvoerde.
De frisse, levendige en heel stijlvolle vertolkingen oogstten in de kritische pers unaniem veel lof, ook op deze website. Daar valt nu deze complete heruitgave verschijnt niets op af te dingen en hoeft eigenlijk ook nauwelijks wat aan te worden toegevoegd, want het is immers momenteel gewoon de mooiste uitgave van al Mozarts Pianoconcerten + wat extra’s. Ook de toelichtingen van John Irving zijn heel lezenswaard.