MOZART: APOLLO ET HYACINTUS

Mozart: Apollo et Hyacinthus KV. 38. Andrew Kennedy (t., Oebalus, koning van Laconia), Klara Ek (s., Melia, zijn dochter), Sophie Bevan (s., Hyancinthus, zijn zoon), Lawrence Zazzo (ct., Apollo, gast) en Christopher Ainsley (ct., Zephyrus, vriend van Hyacinthus) met de Classical Opera Company o.l.v. Ian Page. Linn CKD 398 (76’38”). 2011

Zelfs gerekend naar de standaard van Mozarts verrassend vroegrijpe jeugd is de eerste opera Apollo et Hyacinthus die hij als elfjarige in 1767 schreef op bestelling van een Salzburgs gymnasium voor een muzikaal tussenspel het jaarlijkse toneelstuk in het latijn is dit werk zo zelfverzekerd dat het van een driemaal zo oude componist had kunnen zijn.
Het door Widl geschreven libretto is losjes gebaseerd op een episode van Ovidius. Het vertelt van de rivaliteit tussen Zephyrus en de vermomde god Apollo die beiden dingen naar de liefde van Melia, de dochter van koning Oebalus, Hyacinthus/ De broer Melia en vriend van Zephyrus wordt in een gevecht gedood. Zephyrus geeft Apollo de schuld en die verandert hem onmiddellijk in wind. Hyacynthus die blijkbaar nog niet helemaal dood was,  vertelt echter dat de vader van Zephyrus de ware schuldige is. Daarna verandert Apollo Hyacinthus in een mooie bloem en spreekt hij de hoop uit dat ze met Melia zal kunnen trouwen.
Een grote dramatisch uitstraling heeft het werk niet, maar de jonge Mozart schreef er wel heel inventieve muziek voor. Vooral de beide duetten vallen heel positief op en de in het orkest gediviseerde altviolen. Het kost wel enige moeite om de recitatieven die ongeveer een derde van het werk vullen, geduldig uit te zitten. Het resultaat is dat men eerder naar een reeks aria’s en ensembles luistert dan naar een gewoon doorlopende opera.
Ian Page en zijn ensemble hadden al ervaring met dit werk voordat ze het opnamen. Ze voerden het in 2006 tijdens het Buxton Festival uit. De bezetting kent geen zwakke plekken, maar het zijn vooral Klara Ek en Andrew Kennedy die schitteren. Het orkest speelt met veel gusto. Mooier en stijlvoller kan haast niet.