CD Recensies

MAYR: MESSE DE GLORIA IN e EN f

Mayr: Messe di gloria in e en in f. Dorota Szczepanka (s), Anna Feith (s), Freya Apfelstädt (a), Maria Grazia Insam (a), Markus Schäfer (t), Fang Zhi (t), Thomas Stimmel (bs) en Elia Merguet (bs) met het Simon Mayr koor en Concerto de Bassus o.l.v. Franz Hauk. Naxos 8.574203 (80’09”). 2019 
 
In zijn tijd gold Johann Simon Mayr (1763 - 1845), componist en kapelmeester uit Bergamo veel gedaan om de compositen uit de Eerste Weense School (Haydn, Mozart en Beethoven) bekend te maken in Italië.   In 1809 schreef hij een biografie over de toen net gestorven Haydn. 
Maar in Wenen gold hij als een aartsrivaal van Beethoven. Hij was ook een vernieuwer die in zijn vocale werken het koor afwisselend polyfoon en unisono gebruikte. Mayr was ook een leraar van Donizetti.
Behalve zeven Requiems componeerde hij ook dit tweetal Messe di gloria, die in e tussen 1820 en 1839, die in f in 1820. Beide vinden voor het eerst hun weg op cd. In totaal schreef hij er 19 plus nog 57 Symfonieën en ruim zeventig opera’s. Vrijwel allemaal prooi der vergetelheid.
Maar Franz Hauk probeert daar verandering in te brengen en maakte vier cd’s met werken van Mayr. Ze kregen alle veel waardering. 
Deze nieuwe vormt daarop geen uitzondering. Hij bevat wederom twee cd premières. Mayr blijkt in een uitgesproken lyrische stijl te schrijven en herinnert bij vlagen aan Mendelssohn en hij wist ook goed hoe hij voor de menselijke stem moest componeren. De melodieën zijn aantrekkelijk en in deze kerkmuziek grijpt hij terug op zijn opera ervaringen.
Hauk en zijn ensemble zorgen voor mooi geslaagde verklankingen.