CD Recensies

MOZART: CONCERTARIA'S, OROPESA

Mozart: Ombra compagna, Concertaria’s. ‘A Berenice - Sol nascente KV. 70; ‘Alcandro, io confesso - Non so d’onde viene KV. 294; ‘Bella mia fiamma - Resta o caro’ KV. 528; ‘Vorrei spiegarvi, oh Dio KV. 418; ‘Chi sà. chi sà, qual sia’ KV. 582; ‘Misera, dove son!’ KV. 369; ‘Voi avete un cor fedele’ KV. 217; ‘ Ah, lo previdi’ KV. 272, ‘Vada ma dove? Oh Dei!’ KV 583; ‘Ah se in ciel, benigne stelle’ KV. 538. Lisette Oropesa met Il pomo d’oro o.l.v. Antonello Manicorda. Pentatone PTC 5186-885 (80’48”). 2020
 
Het begrip ‘Concertaria’s’ is bij Mozart wat misleidend. Een aantal van die aria’s was inderdaad voor concertgebruik, maar een grot aantal werd ook geschreven ter vervanging van opera-aria’s en als toevoeging of vervanging van aria’s uit opera’s van andere componisten. Dat was in de achttiende eeuw niet ongebruikelijk bij nogal wat componisten die hun werken aanpasten aan de lokale omstandigheden en de specifieke bezettingen.
We weten ook voor welke zangeressen dit materiaal bestemd was. Aloysia Weber. Louisa Villeneuve, Marie Josepha von Paumgarten om er maar een paar te noemen. De teksten werden geleverd door lyrische dichters als Pietro Metastasio, Carlo Goldini, Lorenzo da Ponte en Pietro Metastasio. Dat ging van het tragische en heroïsche ‘Ah! Lo prevedi’ (de kern van het recital) tot het luchthartige ‘Vorre spiegarvi, oh Dio’, ‘Chi sà, chi sà,, qual sia’ en ‘Voi avete un cor fedele’. 
Als deel 24 van de Mozart Editie heeft Brilliant Classics alle Concertaria’s op 8 cd’s uitgegeven (Brilliant Classics 99731), gezongen door Francine van der Heyden, Miranda van Kralingen, Annemarie Kremer, Christiane Oelze, Sylvia Gestzy, Claron Mc Fadden, Caroline Vitale e.a.
Maar hier is een caleidoscopische selectie van tien aria’s gemaakt en deze worden met kristalheldere stem en haar soms wat klaaglijk timbre gezongen door de Cubaans-Amerikaanse lyrische sopraan Lisette Oropesa die meteen ook laat horen dat geen vocaaltechnische barrière haar te hoog is. Luister maar naar de geweldige roulades in ‘A Berenice’, dat is ideaal coloratuur vuurwerk. Ze toont alle begrip voor de verschillende teksten en uit dat op niet mis te verstane wijze als veelzijdige zangeres.
Met Il pomo d’oro (met o.a. een geweldig goede hoornist) zorgt Antonello Manacorda voor heel goede begeleidingen.
Pentatone spreekt van het cd debuut van Oropesa, maar dat klopt niet, want op DG 479.0638 ‘Twilight’ zong ze voor 2012 al bij James Levine in de Met ‘Fing eine diese Faust’ uit Wagners Rheingold. Maar voor Pentatone mogen we rustig spreken van een cd droomdebuut waarin Oropesa als Ombra compagna een stimulerende en spirituele verschijning is. Een vergelijking met andere zangeressen die Concertaria’s opnamen zoals Gundula Janowitz, Kiri te Kanawa en Edita Gruberova doorstaat ze met vlag en wimpel.