MONTE, DE: MADRIGALEN EN CHANSONS

Monte, De: Madrigalen en Chansons. ’S’io odo alcun felice, e lieto’/ Amor, che sol de i cor leggiandri ha cura’,’’Sortez regrets’, ‘Poi che ‘I mio largo pianto’, ‘Oimè,che belle lacrime fur quelle’, ‘O triste ennuy, o fortune mechante’, ‘Domine Jesu Christe’, ‘Ombra son io’, ‘La grand amour que mon lss coeur vous porte’. ‘Se tropp’alto desir mi pung ‘il core/ O beata colei, che’al finpuo dire’, ‘Adoramus te Christe’, ‘Di di indi vo cangiando il viso e ‘l Quando da gl
occhi del divin mio sole’, ‘pelo’, ‘Giunto m’à Amor fra belle et crude braccia’, ‘Alma ben nata se mi duol e dolse’, ‘Io son si vago de li miei sospiri’, ’Se vol per me sentiste quel ch’io sento’. Ratas de viejo mundo. Ramée RAM 2004 (50’59”). 2020

De in 1521 in Mechelen geboren componist Philipp de Monte werkte enige tijd inn Italië en werd in 1555 lid van de Engelse hofkapel Wat veelzijdige vakkennis en productiviteit betreft deed hij niet onder voor tijdgenoten als als Palestrina en Lassus. Hij was zelfs veel productiever en liet 34 boeken met in totaal 191 madrigalen na en daarnaast 318 motetten, 38 missen, terwijl nog andere werken verloren gingen of nog ergens verborgen liggen, bijvoorbeeld in Spanje. Van 1927 tot 1939 is in 31 afleveringen een groot deel van zijn oeuvre opnieuw uitgegeven.
Het is misschien wel nuttig om vooraf de opmerking te plaatsen, dat DE Monte zich niet begaf in lastig imitatief contrapunt zoals Lassus en Gombert, maar zijn muziek is zeker zo sensitief en verfijnd, al moet men wat meer naar die subtiliteiten zoeken.
Dat enorme aantal composities vindt nauwelijks een redelijke afspiegeling in de cd catalogi. Vandaar dat iedere nieuwe bijdrage welkom is. Zeker als die zo goed is als deze van het zevental Tomàs Maxé, Garance Boizot, Floris de Rycker, door  vier zangers (sopraan, mezzo, countertenor en bas) twee viola da gamba’s en luit/gitaar) als Salomé Gasselin, Soetkin Baptist, Michaela Riener en Anne Rindahl Karlsen dat samen het ensemble ‘Ratten van de oude wereld’ vormt wordt weergegeven.
Het ensemble geeft deze seculiere muziek heel mooi gestalte, wat alleen wat minder goed lukt, is er ook een uitgesproken persoonlijk karakter aan te geven, maar mogelijk bezat De Monte dat ook niet of blijkt dat duidelijker uit zijn gewijde muziek. Alle vocalisten hebben een plezierige stem en zingen op hoog niveau.
In de toelichting worden alle bronnen tot in Hongarije toe beschreven. Maar hoofdzaak is dat gedurende 51 minuten aangenaam luisteren is naar dit programma.