Mozart: Pianoconcerten nr. 20 in d KV. 466, 21 in C KV. 467 en 22 in Es KV. 482; Fantasie in c KV. 475; Pianokwartet nr. 1 in g KV. 478; ‘Treurmars’ in c uit Vrijmetselaarsmuziek KV. 477. Leif Ove Andsnes met resp. het Mahler Kamerorkest, Matthew Truscott (v), Joel Hunter (va) en Frank-Michael Guthmann (vc). Sony 19439.74246-2 (2 cd’s, 2u. 13’52’). 2020
De Noorse pianist Leif Ove Andsnes laat zijn album The Beethoven journey (Sony 88430.5886-2 met het Pianoconcert nr. 5 en de Koorfantasie die in 2014 verscheen, volgen door dit Mozart Momentum 1785 met enige der mooiste en belangrijkste composities die Mozart dat jaar schreef. Zijn project loopt door tot 2022.
De pianist legt uit hoe hij op dit idee kwam: ‘wanneer je beseft hoe dle Mozart zich gedurende de eerste helft van de jaren 1780 ontwikkelde, vraag je jezelf af: wat gebeurde er toen? Die ontwikkeling vond versneld plaats.’
In 1781 had Mozart zich als vrij kunstenaar in Wenen gevestigd. Daar ging hij heel ambitieus aan het werk met componeren en concerteren. Hij greep alle mogelijkheden aan om zich te profileren en zijn grote inventiviteit te tonen. In de jaren 1785 en 1786 floreerden zijn muzikale verbeeldingskracht en de mogelijkheid om die te demonstreren als nooit eerder.
Het waren de jaren waarin hij met zijn Pianoconcerten nr. 20-24 voor een kleine revolutie zorgde door de rollen van solist en orkest opnieuw als samenwerkende entiteiten te bezien, voor meer onderlinge dialoog te zorgen, de blazerspartijen meer gewicht te geven. Dat begint duidelijk in KV. 466 en wordt voortgezet in de volgende vier concerten. De laatste twee daarvan worden in het volgende cd album aan de orde gesteld.
Om een vollediger en diverser beeld van deze ontwikkeling te geven, paart Andsnes die Pianoconcerten aan de solo Fantasie die ook in mineur staat en aan het eerste Pianokwartet in zijn dramatische toonaard g-klein dat fel met het eerste thema met de deur in huis valt. Hij eindigt met de treurmars uit de Vrijmetselaarsmuziek die niet toevallig ook in c-klein staat.
Natuurlijk zijn er heel wat andere opnamen van deze werken, maar wat Andsnes laat horen met het ideaal begeleidende Mahler Kamerorkest en met zijn drie partners in het Pianokwartet is van een bijzonder gehalte. Laten we ons daarom maar vast verheugen op het volgende album dat wordt gewijd aan het jaar 1786.