Martin: Vioolconcert; Esquisse. Svetlin Roussev met het Geneefs kamerorkest o.l.v. Arie van Beek. Claves 50-317 (46’00”). 2020
Het Vioolconcert dat Frank Martin (1890 - 1974) in 1951 componeerde, behoort tot de mooiste twintigste eeuwse werken in zijn soort. Het is een prachtig lyrisch werk. De orkestinleiding schept meteen een onvergetelijke, magische sfeer als een amalgaam van impressionisme, jazz, modale harmonie en een scheutje twaalftoons techniek.
Als eerste beschikten we over een opname van Joseph Szigeti en Dimitri Mitropoulos (As Disc 626) uit 1954 en Wolfgang Schneiderhan en Ernest Ansermet uit 1963 (Decca 448.264-2), later volgden er meer, o.a eentje uit 2004 waarop Jac van Steen Michael Erxleben begeleidde (MDG MDG 601.1280-2) en een fraaie met Baiba Skride (Orfeo C 849.121A) uit 2011.
Maar deze nieuwe opname van de Bulgaarse, in Genève werkzame violist maakt eveneens een voortreffelijke indruk. Hij fraseert zijn solopartij met fraai gevormde frasen en veel ritmische souplesse en Arie van Beek zorg t met een Kamerorkest uit Genève (Martins vroegere thuisbasis voordat hij naar Nederla emigreerde) voor een begeleiding die wat streng, maar ook heel evocatief klinkt en veel karakter bezit.
De balans tussen solist en orkest is ook heel goed en zorgt voor een heel mooie
wisselwerking tussen de twee. Hoe mild en vriendelijk ook het ontbreekt geen moment aan kleur en impact.
Esquisse is een ruim dertien minuten durende, tamelijk onbekende schets als orkestwerk uit 1920, maar - enigszins verwarrend, is er ook de Pianoschets Esquisse die onder meer door Daniel Spiegelberg is opgenomen (Gallo 636).