CD Recensies

MAHLER EN XIAOGANG YE: LIED VON DER ERDE, DAS

Mahler: Das Lied von der Erde; Ye: The song of the earth op. 47. Resp. Michelle DeYoung (ms) en Brian Jagde (b) en Liping Zhang (s) en Shenyang (b) met het Shanghai symfonie orkest o.l.v. Long Yu. DG 483.745-2 (2 cd’s, 1u., 38’16”). 2020
 
Nu DG de laatste tijd meer aandacht besteedt aan eigentijdse Chinese muziek worden we in staat gesteld om nader te verkennen wat in dat enorme land tot stand wordt gebracht. Dan blijkt, dat niet alleen Mahler een Lied von der Erde schreef, maar ook de in 1955 in Shanghai geboren Xiaogang Ye, die eerst van 1978 tot 1983 in Beijing studeerde en daarna in 1987 o.a. bij Alexander Goehr aan de Eastman School of music. Op Wikipedia is een list van zijn composities te vinden met ‘Rise of the great powers’ als belangrijkste, maar zijn ‘Lied’ is daar niet vermeld. Ye werd in 2005 verzocht het ‘Lied’ te hercomponeren, maar dan liefst met een wat optimistischer uitkomst. Daarin is hij redelijk geslaagd. In zijn eigen woorden: ‘Mahlers versie is vervuld van desillusie, maar mijn werk is dat van een man van middelbare leeftijd die nog ambities heeft’.
Dat is gebaseerd op eeuwenoude Chinese gedichten van Li Bai, Meng Haoran, Qian Qi en Wang Wei uit de periode van de Tang dynastie (618-907) die bij het onderwerp passen en net als bij Mahler met een ‘Afscheid’ eindigen. De delen zijn: ‘Tale of sorrowful song’, ‘Banquet at Tao family’s pavilion’, ‘Imitation of old poem: Long autumn night’, ‘Song of pick lotus’, ‘Feelings upon awakening from drunkenness on a Spring day’ en ‘Staying at teacher’s mountain retreat, awaiting a friend in vain, farewell’. De volledige context daarvan dreigt wat verloren te gaan in vertalingen.
Mahler wordt gezongen door twee Amerikaanse solisten en hoe goed die ook hun best doen, is het niet moeilijk Europese collega’s te vinden die voor mooiere uitvoeringen zorgden. Christa Ludwig, Fritz Wunderlich, Otto Klemperer (EMI 747.231-2) en Janet Baker, James King, Bernard Haitink (Philips 454.014-2).
Daarom was het verstandiger geweest om het werk van Ye dat een Chinees beeld van liefde, genoegens en de dood geeft afzonderlijk uit te brengen.