Muhly: Shrink; Glass: ‘The orchard’ uit The screens; Strijkkwartet nr. 3 Mishima bew. Kuusisto voor strijkorkest). Pekka Kuusisto (v), Nico Muhly (piano) met het Noors Kamerorkest. Pentatone PTC 5186-745 (47’35”). 2021
Voor hun eerste opname met de titel First light op Pentatone kozen de Finse violist Pekka Kuusisto en de Amerikaanse pianist/componist Nico Muhly werken van Muhly zelf en Philip Glass. Beiden zijn uit New York en Muhly begon daar als duivelstoejager van zijn 44 jaar oudere collega en vriend die van een eerdere generatie is.
De titel ’shrink’ voor wat een voor Kuusisto bestemd Vioolconcert uit 2019 blijkt te zijn, wordt waargemaakt want het werk begint stralend, hyperactief en virtuoos maar dooft geleidelijk wat uit door de toonsafstanden steeds verder in te krimpen in het verloop van de drie delen. Nogal vreemd, want normaal geef je zo’n werk tegen het eind een climax. Maar het energieke begin maakt best indruk. Oordelend naar wat ik eerder van Muhly heb gehoord, maakt hij geen diepe, blijvende indruk op me, mogelijk omdat hij vaak tegen popmuziek aanleunt en vooral goed is als arrangeur, zoals ook blijkt uit de bewerking van Glass’ Strijkkwartet nr. 3 voor strijkorkest. Het origineel, bijvoorbeeld gespeeld door het Kronos kwartet (Nonesuch 7559.79356-2) spreekt misschien wat meer aan, maar alle tentoongespreide energie is gunstig.
Glass’ The screens was bestemd voor de film van Jean Genet met Foday Musa Suso uit 1990 en daaruit is het deel ‘De boomgaard’ gelicht, een heel mooi teer, kalm en lyrisch fragment dat met veel finesse en glans wordt voorgedragen als een elegie. Het in 1977 opgerichte Noors Kamerorkest zorgt voor rake begeleiding. Kuusisto is daar artistiek leider van, dus geen wonder dat het ensemble zo zijn best doet.