Messiaen: Transfiguration de notre Seigneur Jesus-Christ; Poèmes pour Mi; Chronochromie. Pierre-Laurent Aimard (piano), Lionel Cottet (vc) en Jenny Daviet (s) met het orkest van de Beierse omroep o.l.v. Kent Nagano. BR Klasssik 900203 (2 cd’s, 2 u. 24’47”). 2019
Alles van Messiaens Transfiguration de notre Seigneur Jesus-Christ is op grote schaal en vergt een heel grote orkestbezetting van 18 houtblazers, 17 koperblazers en veel strijkers (16/16/14/12/10). De slagwerkbatterij is ook heel omvangrijk met veel gestemde en ongestmde instrumenten die in zes groepen zijn verdeeld. Daartoe behoren nit minder dan zeven gongs en drie tam-tams. Alleen de Ondes Martenot ontbreekt, wat vreemd is voor deze extatische muziek. Maar voor zangerigheid zorgt het koor dan moet bestaan uit twee groepen van 20 en 10 sopranen, 20 alten, 20 tenoren, 10 baritons en 10 bassen.
Messiaen zag af van vocale solisten, maar soms laten koorleden zich solistisch horen, net als sommige orkestleden.
Geen wonder dat we dit werk uit 1965/6 zelden in de concertzaal te horen en we zijn aangewezen op opnamen daarvan waren er vijf, namelijk van Reinbert de Leeuw (Naive MO 782170, Montaigne MO 782040), Antal Dorati (Decca 425.616-2), Anton Rickenbacher (Koch 3-1216-2), Myung Whun Chung (DG 471.569-2) en Sylvain Cambreling (Hänssler 93.225). Of die alle nog verkrijgbaar zijn, is de vraag.
Kent Nagano is een ervaren Messiaenvertolker en heeft veel van zijn werken in zijn programma; hij bracht in 1982 een poos met de componist door en gaf de wereldpremière van de opera Saint François d’Assise. Nu zorgt hij voor een der mooiste opnamen van Transfiguration en voegt daar een even geslaagde productie van het ook heel grootschalige Chronochromie (1960) aan toe.
Redelijk goed als Jenny Daviet de Poèmes pour Mi zingt, hoor ik in deze cyclus uit 1936 liever Renée Fleming (Decca 478.3500) of Françoise Pollet (DG 479.0114).