Mozart: Vioolconcert nr. 6 in Es KV. 268 (365b); Serenade nr. 10 in Bes KV. 361 (370b) ‘Gran Partita’ (bew. Gleissner). Mirjam Contzen (v) met het Mozarteum orkest Salzburg o.l.v. Reinhard Goebel. Sony 19439921502-2 (62’05”). 2020
In 2013 nam Mirjam Contzen al zes vioolconcerten (de vijf bekende en KV. 271a) van Mozart met Goebel op, toen met de Beierse kamerfilharmonie (Oehms OC 862), nu vult ze dan met een ander ensemble aan met nr. 6. Ze componeerde zelf de cadens en speelt op een Carlo Bergonzi viool uit 1733.
Daarbij werkt ze nog steeds samen met Goebel als dirigent,
maar nu met een wat meer op Mozart ingesteld orkest uit te voeren. Contzen was een sterleerling van Tibor Varga en won als zestienjarige in 1993 het naar hem genoemde concours. Ze toont veel verbeeldingsvolle speelsheid, maar ook bravura en wordt heel ad rem begeleid.
Minstens zo interessant is het om de eerste oorspronkelijke versie van Serenade nr. 10 die Franz Gleißner in 1800 samenstelde te horen. Het werk klinkt zo met een strijkerscontingent erbij genuanceerder, maar gelukkig ook even intens, zowel in lyrisch als dramatisch opzicht. De elegante blazerspartijen blijven vooral in de delen nr. 4, 5 en 6 van dominerend belang en verlenen het werk een luchtig karakter. Dat maakt het tot een interessant alternatief van de gangbare opnamen.