Musgrave: Klarinetconcert; The seasons; Concert voor basklarinet en orkest ‘Autumn sonata’. Victoria Soames met het BBC Schots symfonie orkest o.l.v. Thea Musgrave. Cala Records CACD 1023 (73’46”). 1996
De muziek van de Britse, nu in de V.S. wonende componiste Thea Musgrave (1928) wordt gegoten in wat ze zelf noemt ‘vivid dramatic forms of abstract music’. Aanvankelijk stond ze sterk onder invloed van Schönberg, Webern en haar leraar William Glock, maar daar maakte ze zich los van en gelukkig klinkt haar muziek behoorlijk toegankelijk, gevoelig zonder plotselinge dramatische uitbarstingen.
Haar zesdelige Klarinetconcert werd in 1968 geschreven voor Gervase de Peyer en gaat volgens de componiste over de strijd van het individu tegen de massa. De solist vraagt gedurende het verloop telkens om hulp aan secties uit het orkest en vraagt deze om op haar in plaats van op de dirigent te letten.
In ’The seasons’ worden de vier jaargetijden (te beginnen met de herfst) even bondig behandeld. Het werk werd geschreven op verzoek van Neville Marriner en de delen zijn niet door gedichten, maar door schilderijen van o.m. Pablo Picasso, (Het einde van de weg), Emanuel Leutze (Washington crossing the Delaware), Vincent van Gogh (‘De zaaier’, ’De 14e juli in Parijs’), Jasper Johns (Flag’). Monets ‘Rue St. Denis’) en Piero di Cosimo die ze zag in het New York Museum of Art geïnspireerd.
De ‘Autumn sonata’ is een nogal duister en zwaartillend, maar wel sfeervol werk in zes delen en werd besteld door Victoria Soames die het hier uitvoert, nadat ze het werk in 1994 tijdens het Cheltenham Festival introduceerde. Kort daarvoor had ze het gedicht ‘Wild winter’ van de Oostenrijkse dichter Georg Trakl op muziek gezet. Elk deel van de ‘Autumn sonata’ wordt voorafgegaan door een fragment uit vier gedichten daaruit.
Concerten voor basklarinet zijn schaars (Shostakovitch!), maar bijzonder mooi door de volle, warme toon van het instrument. Het 21’38” durende werk van Musgrave vormt daarop geen uitzondering is is de compositie waarvan ik het meest heb genoten. Victoria Soames toont zich een ideale pleitbezorgster van deze werken en met de componiste zelf aan de leiding is aan alle voorwaarden voor goede, authentieke vertolkingen voldaan.