CD Recensies

MATTHESON: KLAVECIMBELSUITES NR. 1-12

Mattheson: Klavecimbelsuites nr. 1 in d, 2 in A, 3 in D, 4 in g, 5 in c, 6 in Es, 7 in Bes, 8 in d, 9 in g, 10 in e, 11 in C en 12 in f. Gilbert Rowland. Athene Records ATH 23301 (3 cd’s, 2u., 51’50”). 2016
 
Johann Mattheson (1681 – 1764) publiceerde niet alleen een aantal boeken over muziek, hij componeerde ook een aantal oratoria en opera’s in zijn functie als cantor van de kathedraal in Hamburg. Hij behoort tot de meest geciteerde schrijvers over achttiende eeuwse muziek waar het gaat om de uitvoeringspraktijk, de stijl en de smaak. Waar Bach de nadruk legde op contrapunt, zei Mattheson dat de melodie de basis vormt in de muziek.
Daarnaast schreef hij ook heel wat klavecimbelmuziek, zoals dit twaalftal Suites uit 1714 dat werd gepubliceerd onder de titel ‘Harmonisches Denkmal’. Ze zijn maar zelden in natura te horen. Daarom is het goed dat lieden als de Braziliaan Cristiano Holz er een stel opnam (Soundboard SBCD 208, 2 cd’s) in 2007. Maar net als Alessandro Simonetto (Brilliant Classics 95588, 2 cd’s, 2017) gaat Gilbert Rowland gaat een stuk verder en nam ze volledig op.
Om van werken als deze te genieten, is een speciale attitude nodig. Vergelijkingen met de klavecimbelmuziek van Bach vallen vrijwel altijd ten nadele van de andere componisten uit. Maar de Schotse Gilbert Rowland (1948) is meer dan competent genoeg om deze werken deeltje na deeltje (vele zijn in dansvorm) met al hun specifieke kenmerken zeer tevredenstellend uit te voeren. Luister maar eens naar het menuet uit Suite nr. 4. De opname van Simonetto is nauwelijks minder mooi.
Een fijne opname als deze verbreedt onze muzikale horizon.