MEIJ, DE: T-BONE TROMBONECONCERT; SYMFONIE NR. 1

Meij, De: Tromboneconcert ‘T-bone concerto’, Symfonie nr. 1 ‘The Lord of the Rings’. Christian Lindberg met het Harmonie-orkest St. Michaël, Thorn o.l.v. Heinz Friesen. World Wind Music WWM 500.034 (66’49”). 1997

Johan de Meij (1953) studeerde trombone en directie aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag maar bespeelt ook het euphonium en andere koperen blaasinstrumenten. Hij was lid van diverse ensembles, maar ook gastdirigent van New York Wind Symphony en het Kyushu koperblazers ensemble in Fukuoka in Japan.
OP deze cd treffen we allereerst zijn T-bone Tromboneconcert waarin in drie delen de bereidingswijze ‘rare’, ’medium’ en ‘well-done’ worden beschreven. Daarin krijgt de solist het geleidelijk lastiger. Het eerste deel is nog een ‘opwarming’, in de finale gaan alle remmen los. Mij trof het tweede deel het meest. De Meij gebruikt het begeleidend ensemble heel creatief. De beide begindelen zijn in neobarok stijl en het derde deel is voor klein ensemble met een klavecimbel. De finale klinkt fantastisch.
De Symfonie nr. 1 met de titel ‘The Lord of the Rings’ uit 1988 naar Tolkien, waarmee hij de Sudler compositieprijs won, geniet enige bekendheid en is vier keer vaker opgenomen.
Het Harmonie-orkest St. Michaël, Thorn o.l.v. Heinz Friesen heeft een grote reputatie in het spelen van eigentijdse muziek en kon de befaamde Zweedse trombonist Christian Lindberg inzetten om de solopartij in het Tromboneconcert te spelen. Hij laat zijn instrument zingen. Het resultaat in virtuoos en muzikaal opzicht had nauwelijks beter kunnen zijn.