Mattheson: Joseph. Cornelia Fahrion (s), Jan Jerlitschka (ct), Klemens Molkner (t), Daniel Schmid (t), Maite Fal (b), Johannes Hill (bs) en Chistian Bonath (bs) met het Pulchra Musica barokorkest en het Ensemble Paulinum o.l.v. Christian Bonath. Capriccio C 5448 (49’47”). 2021
Johann Mattheson (1681 – 1764) was niet alleen een vruchtbare auteur die over muziek schreef, hij was ook actief als componist en schreef voornamelijk vocale muziek: opera’s en oratoria. Dat laatste in zijn capaciteit van cantor van de Hamburgse kathedraal, Vanwege de bijzondere status van die kerk (die niet onder de supervisie van de stadsraad viel) kon de componist zijn gang gaan niet alleen in de keuze van het repertoire, maar ook in die van de zangers, die meestal van de kwalitatief hoogstaande Opera am Gänsemarkt kwamen.
Zij beschikten over de grote noodzakelijke kwaliteiten om de meestal zware vocale partijen in zijn oratoria met goed gevolg te zingen.
In 1715 was hij directeur geworden en streefde hij vervolgens naar een samengaat van gewijde en theatermuziek. De tekst van ‘Der gegen seine Bruder barmherzige Joseph’ is van Heinrich Schubart. Hij schreef het zoals gebruikelijk uit een Sinfonia en de elf aria’s en koren bestaande tamelijk bondige werk dat hij zelf voor het eerst dirigeerde in 1727.
Ook Christian Bonath wist goede solisten, een homogeen koor en een echt barokorkest te mobiliseren voorde enige cd opname die van dit werk bestaat. Laten we daar dankbaar voor zijn. Misschien loont het de moeite om ook eens naar zijn ‘Die heylsame Geburth und Menschwerdung unser Herrn und Heylandes Jesu Christ’ (CPO CPO 777.274-2) te luisteren.