CD Recensies

MOZART: CONCERTEN VOOR 2 PIANO'S EN ORKEST KV. 242 EN 365 E.A.

Mozart: Concerten voor 2 piano’s en orkest in F KV. 242 en in Es KV. 365, ‘Toverfluit concertfantasie voor 2 piano’s en orkest (bew. Miroslav Popovic). Prisca Benoit en Mladen Tcholitch met de Salzburg Kamersolisten o.l.v. Lavard Skou-Larsen. Pavane ADW 7598n (53’23”). 2021
 
Het Concert voor 3 piano’s en orkest KV. 242 draagt ook wel het nummer 7 en heet het Lodron concert omdat het werk werd besteld door gravin Lodron om het in 1776 met haar beide dochters die rond de twintig waren te kunnen spelen. Mozart hield goed rekening met het niveau waarop het drietal speelde vandaar dat de derde partij vrij eenvoudig is. Een paar jaar later zorgde hij voor dit werk voor een versie voor twee piano’s die hij zelf in 1780 met zijn zus Nannel speelde. Het werk is verbeeldingsvol en belangrijker dan de voorgeschiedenis laat vermoeden. Vooral het tweede deel is heel expressief.
Het concert KV 365 dat het nummer 10 draagt, is Mozarts laatste concert uit Salzburg. Hij schreef ook dit weer voor Nannerl en zichzelf en het is vanaf de inzet te horen dat Nannerl een heel begaafde pianiste moet zijn geweest. Hier klinkt de versie met een orkest in vrij kleine bezetting uit 1779, er is ook een latere met een grotere bezetting uit 1782. 
Hier is de uitdaging voor de solisten een stuk groter dan in het andere concert. Mozart droeg er zorg voor dat de treffendste en meest virtuoze passages gelijk over beide partijen werden verdeeld. 
Prisca Benoit en Mladen Tcholitch treffen precies de bedoelde geest van beide werken en spelen op een passend geestige, dartele en charmante wijze en schijnen zich daarbij kostelijk te amuseren. De muzikale overeenstemming tussen beiden is geheel naar wens. Daardoor lijkt het wel of niet twee, maar slechts één pianist bezig is. Mozarts Salzburgse nazaten uit het kamerorkest tonen eenzelfde esprit.
Er is slechts één geduchte rivaal opname van Brautigam, Huss en Lubimov die op fortepiano’s spelen (BIS SACD 1618). 
De Concertfantasie is gebaseerd op de Toverfluit ouverture en bevat twee cadensen, de eerste symboliseert de pilaren van de Vrijmetselaars tempel terwijl de andere meditatiever van aard is.