CD Recensies

MOESORGSKY: SCHILDERIJENTENTOONSTELLING, KEMPF

Moesorgsky: Schilderijententoonstelling; Ravel: Gaspard de la nuit; Balakirev: Islamey. Freddy Kempf. BIS SACD 1580 (65’16”). 2006 

Freddy Kempf was de jonge Engelse pianist die in 1998 tot groot ongenoegen van het aanwezige publiek in Moskou ‘slechts’ de derde prijs kreeg bij het Tchaikovskyconcours. Daarna heeft hij zich her en der zodanig gerevanceerd, dat hij inmiddels tot de prominente jongere pianisten behoort die we in de gaten moeten houden.

Het programma dat hij hier afwikkelt heeft als gemeenschappelijke noemer dat het een groot beroep doet op de virtuositeit en de verbeeldingskracht van de vertolker. In die beide opzichten schiet het spel van Kempf bepaald niet te kort. Natuurlijk waren er al lrgio opnamen van de stukken van Moesorgsky en Ravel. Om enige der mooiste te noemen: Pletnev (Virgin) Ashkenazy (Decca), Richter (Philips), Pogorelich (DG), Brendel (Philips) en wat Ravel aangaat: ook Pogorelich (DG), Thibaudet (Decca), Argerich (EMI).

Dus richt de aandacht zich hier vooral op Islamey waarvan veel minder opnamen bestaan. De opname van Berezovsky (Teldec) is waarschijnlijk uit de circulatie verdwenen. Blijft over de respectabele Gavrilov (EMI) en Lang Lang bij zijn debuut als 18-jarige (Telarc) toen hij daar eigenlijk nog niet aan toe was plus een aantal anderen, waaronder Brendel, op moeilijk te vinden labels. Kempf is gelukkig iemand die zowel de helderogige virtuositeit als het vereiste gevoel voor sfeer en contrast toont hier. In dit werk slaagt hij met vlag en wimpel en alleen al daarom verdient deze schijf met een prachtige Steinwayklank in een passende akoestische setting alle aandacht.

Moesorgsky krijgt eenzelfde soort behandeling en verloopt nadrukkelijk met de nodige pianistische reserve, toch nog enige verrassingen en een duidelijke karaktertekening.

In Ravel weer alle lof voor de vingervaardigheid, maar hier schaatst hij soms wat te vlot over de implicaties heen waardoor de muziek een lichtelijk onverdiend oppervlakkig karakter krijgt. Maar twee grote successen uit drie is geen slechte score.