Mahler, bewerking Schönberg/Riehn: Das Lied von der Erde. Margriet van Reisen (ms) en André Post (t) met Oxalys. Oxalys FUG 516 (62’12”). 2005
Begin vorige eeuw stelde Schönberg zich met zijn Verein für Privataufführungen ten doel om belangrijke werken uit zijn tijd (maar ook van Joh. Strauss daarvòòr) toegankelijk te maken en te verspreiden zonder gebruik te hoeven maken van de oorspronkelijke, dure grote ensembles. Zo reduceerde hij naast werken van R. Strauss, Debussy en Ravel ook grote brokken Mahler, waaronder het Lied von der Erde.De bezetting daarvan bestaat daarbij uit: 2 violen, 1 altviool, contrabas, fluit, hobo, klarinet, hoorn, piano, harmonium en slagwerk. Later bracht Riehn nog wat retouches aan. Het voordeel van die veel kleinere bezetting is dat de ‘tenor zich in luidere delen als ‘Das Trinklied vom Jammer der Erde’ en ‘Der Trunkene im Frühling’ niet hoeft te forceren. Anderzijds gaat natuurlijk wat aan kleurenpracht en gloed verloren. Instrumentaalsolistische bijdragen vallen ook nauwelijks meer op. Maar interessant is deze reductie zeker.Hiervan verschenen in 1994 al opnamen met Monica Groop en Jorma Silvasti met het Lahti kamerensemble o.l.v. Osmo Vänskä (BIS CD 681) en Birgit Remmert, Peter Blochwitz met het Ensemble musique oblique o.l.v. Philippe Herreweghe (Harmonia Mundi HMC 90.1477) en wat later eentje in eigen beheer door de Royal Society of Music uitgegeven cd met een bewerking van Caroll door Miriam Murphy, Henry Moss en het eigen kamermuziekensemble o.l.v. Edward Caroll (RAM 010).De nieuwe opname is het resultaat van een eendrachtige Vlaams-Nederlandse samenwerking waarmee best eer wordt ingelegd. Het is vooraal goed om ook de fraaie mezzo van Margriet van Reisen weer eens in volle glans te horen. Maatstaf is natuurlijk hoe zij het er in ‘Der Abschied’ van afbrengt. Op soms een misschien iets te royaal gedoseerd vibrato uitstekend, op nogal verinnerlijkte wijze. Ook tenor Post verdient alle waardering en de bescheiden groep. Het geheel klinkt wat minder pretentieloos dan de andere gereduceerde versies en ook instrumentalisten weren zich prachtig. Dit is typisch een mooi geslaagde kleinschalige opname ter afwisseling van de ‘normale’ van Klemperer (EMI), Boulez (DG) en Haitink (Philips).