Mahler: Symfonie nr. 2 in c; Mozart: Symfonie nr. 29 in A KV 201. Heather Harper (sopraan), Janet Baker (alt) en het Philharmonia koor en –orkest o.l.v. Otto Klemperer. Testament SBT 1348 (2 cd’s, 108’02”). 1963
Al met al staan nu – afgezien van eventuele clandestiene versies - tenminste vier opnamen van Klemperer met Mahler II ter beschikking. Als oudste de Holland Festival uitvoering uit 1951 met Jo Vincent, Kathleen Ferrier, het Amsterdams Toonkunstkoor en het Concertgebouworkest (Decca 410.202-2), dan een eerste, bekendste Londense opname met Elisabeth Schwarzkopf, Hilde Rössl-Majdan en het Philharmonia koor en –orkest (EMI 567.235-2) uit 1961, de minder bekende opname uit 1965 met Heather Harper, Janet Baker en koor en orkest van de Beierse omroep (EMI 566.867-2) en nu deze, kort daarvoor met dezelfde solisten in de Royal Festival Hall in Londen gemaakte BBC opname.
Voegt laatstgenoemde nog wat wezenlijks toe aan het al bestaande? Eigenlijk nauwelijks. Klemperer ging meestal nogal strikt en wat afstandelijk om met Mahlers apocalyptische visioenen, maar het ontbrak nooit aan intensiteit en zowel de solisten als het koor en het orkest zijn superieur. Opvallend is Klemperers vlotte tempo voor het eerste deel; groots is ook de finale. De beide Engelse solisten maken een voortreffelijke indruk. De verlate uitgave van Testament klinkt een fractie beter dan de Münchense met dezelfde solisten, maar wie al over de andere EMI uitgave beschikt, hoeft geen slecht geweten te hebben wanneer hij deze overslaat.
Mozarts symfonie nummer 29 hadden we al van Klemperer met het Philharmonia orkest op EMI 567.331-2 en Testament SBT 1093 en ook hier voegt Testament niets wezenlijk nieuws toe.