Mendelssohn: Een midzomernachtsdroom op. 21 en 64. Orlanda Velez (sopraan), Monica Moniz (sopraan), het Gulbenkiankoor en het Orkest van de XVIIIe eeuw o.l.v. Frans Brüggen. Glossa GCD 921101 (44’41”). 1997
Het was een bijzondere belevenis deze uitvoering in Vredenburg bij te wonen, omdat daar ook te zien was wat die authentiekerige lieden deden. De bas ophicleide bijvoorbeeld, die voorloper van de bastuba die zich meteen in de ouverture meldt en later belangrijk is in de bruiloftsmars. Toen maakte hij alleen al visueel meer indruk dan hier louter auditief. De hoornsolo uit de nocturne staat me in natura ook mooier voor dan hier nuchterweg bij het beluisteren van de opname.
Maar de kleinere bezetting en de oude instrumenten maken het hele klankbeeld wel transparanter en Brüggen kiest steeds vrij gematigde tempi. De beide zangeressen hebben wat moeite met de Engelse uitspraak, het Portugese koor niet. Herreweghe is een heel directe concurrent (Harmonia Mundi HMC 90.1502) met een iets vlotter, beter opgenomen interpretatie, maar niet iedereen zal gediend zijn van de Duitse tekst.
Blijven vooral de ‘traditionele’ realisaties van Abbado (Sony 62826), Previn (EMI 574.981-2) en Ozawa (DG 439.897-2).