Messiaen: Quatuor pour la fin du temps. Eduard Brunner (klarinet) met het Trio Fontenay. Warner 0927-487498-2 (43’41”). 1991
Messiaen: Quatuor pour la fin du temps; Shostakovitch: 7 Romances naar gedichten van Alexander Blok. Harmen de Boer (klarinet) c.q. Charlotte Rietdijk (sopraan) met het Osiris trio. Cobra 0001 (76’42”). 2000
De symmetrie en de rustige schoonheid van Messiaens kwartet verbergen de verschrikkelijke omstandigheden waaronder het werk in 1941 in kamp Görlitz tot stand kwam. Dit zich in drie kwartier als een vrije muziekstroom ontvouwende meesterwerk is bij herhaling heel goed bediend op cd. bijvoorbeeld door Chamber Music Northwest (Delos CD 3043), Meyer, Poppen, M. Fischer-Dieskau, Loriod (EMI 575.629-2) en Isserlis, Collins, Bell en Mustonen (Decca 452.899-2), maar tot nu toe feitelijk het mooist door Shaham, Meyer, Wang en Chung (DG 469.052-2).
De Warner cd is een heruitgaaf van Teldec 9031-73239-2 en is in muzikaal opzicht ook heel respectabel, maar logisch genoeg gaat de aandacht toch vooral uit naar de opname uit eigen land. Deze behoort ongetwijfeld ook tot de mooiste versies. Met heel homogeen spel onderscheiden de vier uitvoerenden zich met een geconcentreerde en sfeervolle verklanking. Harmen de Boer draagt vooral ook prachtige pianissimi bij. De sensuele mystiek is bij het viertal in goede handen en de soli van Larissa Groeneveld en Ellen Corver bezitten een droefgeestig, improviserend karakter. Waardevol is ook de toegift: de 7 Romances naar gedichten van Alexander Blok. Die waren vooral het domein van Galina Vishnevskaya (EMI 565.716-2 en Decca 466.823-2), maar op haar manier overtuigt ook Charlotte Rietdijk heel goed.