Monteverdi: Le passione dell’anima. Elisa Franzeti (sopraan), Elisabetta Tiso (sopraan), Rosa Dominguez (mezzosopraan), Alessandro Carmignani (altus), Paolo Fanciullacci (tenor), Gianluca Ferrarini (tenor en Sergio Foresti (bas) met Concerto Italiano o.l.v. Rinaldo Alessandrini. Opus 111 OPS 30-256 (74’33”). 1999
Rinaldo Alessandrini heeft zich ontpot als een overtuigd en overtuigend Monteverdispecialist en hij heeft heel wat muziek van de meester uit Mantua aan de cd toevertrouwd en daarbij artistieke risico’s genomen. Hier wijdt hij zich niet zonder meer aan een nieuw boek met madrigalen, maar stelde hij zelf een persoonlijke anthologie met fragmenten uit diverse fasen van Monteverdi’s leven samen.
Zijn streven was kennelijk om iets van de verrassende zeventiende eeuwse Italiaanse klankwereld te laten horen en door ook met onverwachte keuzes te komen, weet hij te boeien. In het begeleidende boekje schrijft hij hierover: “ik wil de luisteraar een reis laten maken door de passies en langs de eshetische idealen uit die tijd”.
In de praktijk leidt dat tot aangename, maar ook tot sommige onaangename, want gemanipuleerde verrassingen zoals de sinfonia voorafgaand aan de tweede akte van Orfeo in een gemaniereerde en overdreven versierde bewerking. Ook Lamento d’Arianna klinkt wat vervreemd hier. Maar interessant is het best en zoals gezegd: temidden der 17 fragmenten zijn ook heel mooie aan te treffen.
Wie Alessandrini en de zijnen op hun best wil horen, kan veiligheidshalve denken aan zijn complete opnamen van Il combattimento di Tancredi e Clorinda (Opus 111 OPS 30-196), Vespro della Beate Virgine e.a. (Opus 111 OPS 30-150) en de tweede, vierde, vijfde en achtste bundel madrigalen (resp. Opus 111 OPS 30-111, OPS 30-81, OPS 30-166 en OPS 30-187).