Mozart: 7 Aria’s voor Aloysia Weber: No, no, che non sei capace KV 419, Alcandro, lo connfesso – Non so d’onde viene KV 294, Vorrei spiegarvi, oh Dio KV 418, Ah se in ciel, benigne stelle KV 538, Mia speranza adorata – Ah non sai qual pena sia KV 416, Popoli di Tessaglia! Io non chedo, eterni Dei KV 316, Nehmt meinen Dank, ihr holden Gönner KV 383. Cyndia Sieden (sopraan) met het Orkest van de XVIIIe eeuw o.l.v. Frans Brüggen. Glossa GCD 921104 (51’32”). 1998
Aloysia Weber was Mozarts eerste liefde en later zijn schoonzuster. Net als haar oudere zus, Josefa, de eerste Koningin van de nacht, was ze een hoge sopraan (Constanze, de derde van de vier zusjes was ook een sopraan, maar trad niet beroepsmatig op) en Mozart schreef een aantal aria’s voor haar dat bewust gebruik maakte van haar bijzondere hoogste register moet zijn geweest. De eerste daarvan is Non sò d’onde viene en dateert uit de tijd kort nadat hij haar in Mannheim in 1778 ontmoette. Het bekendst uit de reeks is Nehmt meinen Dank, ihr holden Gönner uit 1782.
Er is wel beweerd dat dit materiaal niet tot het beste uit Mozarts koker behoort, maar dat valt al luisterend naar deze cd best mee. Bedoeld of onbedoeld ademt het recital een heel authentieke sfeer. Voor het orkest is dat nogal vanzelfsprekend, maar het geldt ook voor de zangeres die waarschijnlijk eenzelfde stemtype heeft als Aloysia: met niet teveel warmte of nuanceringsmogelijkheden in het laag, doch een prachtig helder en gelijkmatig hoog. Bij de begeleiders blinken de houtblazers Ku Ebbinge en Danny Bond zodanig uit dat ze aparte vermelding verdienen.