CD Recensies

MOZART: FLUITCONCERTEN E.A., BEZALY

Mozart: Fluitconcerten nr. 1 in G KV 313 en 2 in D KV 314; Andante voor fluit en orkest in C KV 315; Rondo voor fluit en orkest in D KV 184Anh. Sharon Bezaly met het Ostrobothisch kamerorkest o.l.v. Juha Kangas. BIS SACD 153901 (56’04”). 2005

 

Tot de dood van Sándor Végh zat de Israelische fluitiste Sharon Bezaly vrij anoniem in het Salzburgs Mozarteum orkest, daarna sloeg ze haar vleugels uit als soliste, en hoe! Ze bracht inmiddels een groot aantal opnamen uit met een verrassend breed repertoire, chronologische gezien beginnend met de vier fluitkwartetten van Mozart en – voorlopig – eindigend met werken van dirigent/componisten als Kletzki en Dorati, werk van Takemitsu, Duruflé, Hahn, Rota en toegespitste recitals onder titels als Café au lait met Frans repertoire, Flutissimo met gemengd moois van Taffanel tot Borne en The Israeli connection met moois van Ravel tot Lazic. Voeg daarbij een reeks van inmiddels drie cd’s als uit te breiden anthologie van werken voor fluitsolo (van Bach tot Berio en verder) en komende opnamen met onder andere Ronald Brautigam (Schubert, Prokofiev, Jolivet en Dutilleux), fluitconcerten van Rodrigo, Ibert en Borne en aan haar opgedragen concerten van Uljas Pulkkis en Sally Beamish. Niet gering en zeker niet alleen voer voor fluitisten!

Wat haar opname van Mozarts fluitconcerten met aanhang betreft, had ik graag het Rondo opgeofferd om plaats op de nu slechts 56’ muziek bevattende cd vrij te maken voor het fluit/harpconcert. Maar goed, men kan niet alles hebben en wat hier wèl te horen is, is van een parelend vloeiende schoonheid die zelfs de niet geringe opnamen van de concerten door Susan Palma met het Orpheus kamerorkest (DG 427.677-2) voor de ‘traditionele’ opvatting en Konrad Hünteler met het Orkest van de XVIIIe eeuw (Philips 442.148-2) in de schaduw stelt. Het zijn droomvertolkingen en het enige wat men erop zou kunnen tegen hebben zijn de hoogst virtuoze, maar niet echt stijlvolle cadensen van Kalevi Aho.