Mozart: Klarinetconcert in A KV 622; Debussy: Rapsodie no. 1; Takemitsu: Fantasma/Cantos. Sabine Meyer met het Berlijns filharmonisch orkest o.l.v. Claudio Abbado. EMI 556.832-2 (51’44”). 1998
Sabine Meyer keerde als soliste terug bij het orkest dat haar in Karajans nadagen niet wenste als (vrouwelijke) eerste klarinettiste nadat ze het concert van Mozart al – net als hier gelukkig op bassethoorn – met Hans Vonk in Dresden had opgenomen (EMI 754.138-2). Ouder, wijzer, rijper geworden, heeft haar spel aan intensiteit gewonnen en niets aan glans verloren. Verder bleef haar opvatting globaal hetzelfde wat ook blijkt uit de opnieuw vrij vlotte tempi. Alleen de contrastwerking is groter geworden en de frasering, de zorg voor het detail kregen meer aandacht. Het klinkt alles wat vrijer hier. Ook de begeleiding klinkt in vergelijking met de vorige opname wat lichter en doorzichtiger.
De beide toegiften zijn verrassend en zullen (op papier beschouwd) niet van ieders gading zijn. Maar eenmaal geaccepteerd bevallen ze bijzonder goed, zeker omdat de uitvoeringen een hoge mate van gemeenschappelijkheid laten blijken. De werken van Debussy en Takemitsu lijken namelijk in elkaar over te vloeien, gekenmerkt als ze zijn door een verleidelijke droomwereld. Beide worden ook geweldig mooi gespeeld.
Natuurlijk zijn er andere, ook heel mooie uitgaven van het Mozartconcert: de vorige van Meyer en verder van Thea King (Hyperion CDA 66199), Collins (DG 457.652-2) en ‘authentieker’ van Hoeprich (Philips 420.242-2). maar Meyer II heeft de absolute voorkeur.